Blitzscalen om een snelle groei te ondersteunen, de markt te veroveren en de strategie hierop af te stemmen

STEUN RO

Ik heb het zelf van nabij geregeld meegemaakt. Startups die een heel goede uitgangspositie hebben. Die beginnen te groeien. Tegenslagen kennen (de beruchte valley of death in managementtermen). Weer opkrabbelen. Doorgaan. Maar toch niet doorbreken. Die doorbraak (met de hockeystick grafiek) is slechts weinigen gegeven. Al gauw wordt er dan naar de Verenigde Staten gewezen. De jaarlijkse trip van een grote Nederlandse delegatie naar Las Vegas onder leiding van Prins Constantijn houdt dat beeld in stand. In Silicon Valley lukt dat immers wel. Geen wonder, want daar zijn toch alle ingrediënten aanwezig…. Maar plotsklaps hier nu ineens een ander geluid. Met als hoeksteen de term blitzscaling. Zie ook het boek met die titel.

Amsterdam
Daartoe ga ik op 18 maart 2019 naar het Amsterdamse Epicenter. Op een steenworp afstand van station Amsterdam Zuid-WTC. Een overrompelend gebouw met veel mogelijkheden. Een supermoderne klimaatregeling. Licht, lucht, kleuren en gedempte geluiden.

 

Blitzscaling Masterclass

Met als topsprekers Silicon Valley’s Jeff Abbott, Mahesh Kumar, CEO van Result, en Adrian Mcdonald, Partner Result. Een bijeenkomst over scale-ups is wel een bijzonder verhaal. De titel blitzscaling (doet mij denken aan blitzkrieg zoals in de Tweede Wereldoorlog. Massale militaire inzet op onverwachte plaatsen. Zoals afwerpen parachutisten achter de frontlinie). Maar in deze entourage geen donder of bliksem, maar serene rust. Blitzscalen is een kwestie van rustige maar gedurfde analyses poneren. Slechts één procent van startups groeit door tot de unicorn-status. Dit wil Epicenter Amsterdam veranderen en is om deze reden een samenwerking aangegaan met Silicon Valley’s beste experts.

 

Ken je doelen

Mahesh Kumar vertelt iets over zijn werk als entrepreneur bij succesvolle scale-ups. Momenteel vooral in Scandinavië. Het gaat erom wat het effect is als je als organisatie van vier naar honderd en dan naar honderdzestig medewerkers gaat. Wat betekent dat. Ken je doelen

1) wie wat waar

2) waarom groeien

3) winst versus groei = groeiende winst

4) Getallen. Het aantal medewerkers.

5) cashflow management.

Met behulp van speciaal ontwikkelde bedrijfsmodellen wordt ingespeeld om een snelle groei te ondersteunen, de markt te veroveren en de strategie hierop af te stemmen.

Wat is dan het geheim

Jeff Abbott heeft meegeschreven aan het handboek over blitzscaling. Wat is nu precies het geheim van Silicon Valley? Hij komt overal dezelfde reacties tegen van het publiek. Er zouden veel talenten zijn. Zeker, er is een erfenis aan succesvolle bedrijven zoals HP (Hewlett-Packard) en er is een universiteit als Stanford. En dan zijn er de mogelijkheden tot financiering. Het laatste is ook niet helemaal meer waar. Wat is dan het geheim? Vandaar de oprichting van de Global Scale Academy. En die heeft zich als doel gesteld ‘Track the code of scaling”. Probeer achter dit geheim te komen.  In een kwadrant met zekerheid en onzekerheid laat een bedrijf zich positioneren. Een voorbeeld van scaling is bijvoorbeeld Amazon. Van meet af aan in potentie een enorm grote inkomstenbron. Er zijn eigenlijk niet eens zoveel bedrijven die hieraan voldoen. Een aantal Chinese zoals Alibaba en Tencent. In Amerika Amazon, Microsoft en IBM. In Europa eigenlijk alleen SAP. Interessant is ook de gedurfde actie die Google destijds heeft gedaan bij de overname mediabedrijf AOL. Het gaat steeds om grote markten, massale distributie mogelijkheden, flinke marge, netwerkeffecten,  een passend (fit) product/markt aanbod en kans op operationele opschaling. De vraag is of je concurrenten ook kunnen blitzscalen. Niet onbelangrijk…. Als de condities niet volstaan voor Blitzscaling kan het heel snel uitdraaien op blitzfalen

 

Kijk en Luister naar uitspraken (video van ruim 2 minuten) van Jeff Abbott 

In de afgelopen jaren heeft Nederland een groei gerealiseerd in het aantal scale-ups. Dit heeft onder meer impact op de werkgelegenheid. Epicenter is van mening dat er nog meer groeimogelijkheden zijn in de Scandinavische en Europese markt en wil haar aandacht richten op digitale scale-up bedrijven die de ambitie hebben om nog verder te groeien.

Wat is Epicenter Amsterdam

Epicenter is het eerste digitale innovatiehuis in Nederland. Een inspirerende en creatieve ontmoetingsplek voor snelgroeiende digitale scale-ups die willen leren, samenwerken, groeien en innoveren. Epicenter brengt teams, hackers en de tech community samen op basis van een lidmaatschap dat waarde hecht aan authenticiteit en een actieve bijdrage. Epicenter en haar 4000 leden zijn gevestigd in Stockholm, Amsterdam, Oslo, Helsinki en New York en biedt naast een flexibele werkomgeving een scala aan mogelijkheden; zoals bedrijfsinnovatie-labs, evenementen- en vergaderruimten, een uitgebreide selectie masterclasses, netwerkactiviteiten, conferenties en seminars.

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -