Voordat het zo ver is, zijn in Het Perron nog heel veel optredens, vooral de laatste maand, juni, wordt bomvol. Op Koningsdag gaan de deuren open zodat iedereen een kiekje van zichzelf kan maken op het podium, “en wie weet, een boodschap in het gastenboek achter kan laten”, zegt Jane.
Het Perron was vijftien jaar lang startpunt van veel artiesten en tussenstop voor ervaren artiesten.De mooiste herinnering bewaart ze wel aan de start van een maandelijks programma PERRONGELUK op zondagmiddag. Niet heel lang na de opening in 2001 leerde Jane cabaretier Johan Hoogeboom kennen die weer later les zou gaan geven op de Koningstheateracademie in Den Bosch. Jane: “Hij stelde voor om met bekende Kleinkunstartiesten een afwisselend aanbod te brengen. Johan presenteerde en begeleidde alles en iedereen op piano en accordeon. Naast de profs introduceerde hij ook zijn talentvolle leerlingen. Het programma heeft maar liefst 10 jaar gedraaid. Veel van zijn leerlingen kwamen ‘op eigen benen’ regelmatig terug naar Het Perron met een eigen programma.”
En dat is precies waar Het Perron de laatste vijftien jaar voor stond, vertelt Jane. Met try-outs van mensen die later beroemd zouden worden, zoals bijvoorbeeld Ronald Snijders. Of met artiesten die al bekend zijn, zo werd Panache, het internet-televisieprogramma van Jan-Jaap van der Wal er twee keer weken lang achter elkaar opgenomen.
Het Perron is een intieme plek met 50 zitplaatsen. Het is van een plek om een keer iets te proberen, uitgegroeid tot een podium waarop Jane maandelijks soms wel vijftig artiesten de revue zag passeren. Het is een vrijplaats waar iedereen zijn of haar talent kan laten zien aan impresario’s, of soms aan vrienden en familie, of het nou theater, muziek of wat anders is.
Jane: “Stel, je hebt talent en iets te vertellen, iets te laten zien, maar je hebt geen impresariaat achter je. Of je bent over de veertig en je wilt gewoon door? Heb je nog geen naamsbekendheid,hoe kom je dan in het theater, hoe krijg je publiek, maar vooral: waar maak je de kilometers? Er zijn steeds minder plekken waar tijd is voor professionele ontwikkeling. Deze intieme ruimte moest daaraan een bijdrage leveren. Dat is gelukt. Hier wordt kritisch gekeken en kritisch geluisterd, altijd veilig en opbouwend. Vier keer fout inzetten is de vijfde keer alsnog applaus ontvangen.”
En dat klopt, zegt Johan Hoogeboom, die al veertien jaar in het Perron speelt. “Als je zelf dacht dat het heel goed is, kreeg je van Jane regelmatig de raad om toch nog maar even kritisch naar je productie te kijken. Ik vind het heel jammer dat het sluit. Het kunstaanbod wordt zo steeds schraler, zeker voor artiesten die beginnen. Jane is een erudiete kunstminnende vrouw, die mensen met elkaar verbindt. Bij Het Perron staat altijd de kunst voorop. Daar worden geen drankjes geschonken als de artiest optreedt.” Het bericht van sluiting is ingeslagen als een bom bij de artiesten. Volgens Johan Hoogeboom was het Facebookbericht binnen no-time honderd keer gedeeld. Zelf treedt hij in juni ongeveer een hele week op in Het Perron met andere artiesten.
Het gaat Jane aan het hart dat het dicht gaat. Jane: “Na 15 jaar ben ik benieuwd naar een ander levensritme. Maar heel graag had ik gewild dat iemand Het Perron had kunnen voortzetten…..”