Uitkijkpost de Wallen (343): Fiets en voetganger

Voetgangers en fietsers, het is niet altijd een even goede combinatie, zeker niet in deze buurt.

Fietsers en voetgangers hebben op de Wallen een problematische relatie. Op veel plekken waar beide is toegestaan zoals op pakweg de Warmoesstraat of de Zeedijk, geeft dat regelmatig gedoe. Het is niet altijd duidelijk wie de schuldige is, zeker als de stoepen her en der onbegaanbaar zijn door geparkeerde auto’s of vol staat met, jawel, fietsen. In dat geval ben je als voetganger wel genoodzaakt de stoep te verlaten en je tussen het overige verkeer te begeven.

Dat is niet altijd een geruststellende gedachte voor de voetganger. Zeker nu je niet alleen te maken hebt met ‘gewone’ fietsen, maar ook met e-bikes en fat bikes. Die maken net zomin geluid als de gewone fiets, maar gaan wel veel harder. Bovendien schijnt er geen leeftijdslimiet te zijn en zie je er regelmatig kinderen op crossen. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de fietskoeriers die altijd haast hebben. Of over de elektrische bakfietsen die soms de omvang hebben van een kleine bestelbus. Om nog maar te zwijgen over toeristen op de fiets. En dan heb ik tot slot nog helemaal niks gezegd over scooters, e-steps en skateboards

Die ‘gemengde zones’ zoals ik ze maar noem zijn dus geen pretje: noch voor de fietser noch voor de wandelaar. Tel daar nog eens bij op dat er hier veel buitenlanders rondlopen die absoluut geen fietsen gewend zijn en het is niet moeilijk om te bedenken dat daar af en toe ongelukken van komen.

Fietsenverhuurder

Behalve de gemengde zones hebben we in de buurt natuurlijk ook voetgangerszones, plaatsen dus, ik zeg het toch maar even, waar je niet mag fietsen. Zoals in de Molensteeg, op het Oudekerksplein of in de Oudekennissteeg om een paar van die plekken te noemen.

Waarom je in de stegen niet mag fietsen, is niet vreselijk moeilijk te begrijpen, lijkt me. Dat je ook op het Oudekerksplein niet mag fietsen is dan weer veel minder voor de hand liggend. Er ligt bij wijze van spreken een prachtige straat die uitnodigt tot fietsen. Bovendien zit er op dit plein, o ironie, een bedrijf waar ze fietsen verhuren. Wie zou dat hebben bedacht, een fietsenverhuurder op een plein waar je niet mag fietsen?

Was het nu maar zo dat er in de voetgangerszone niet gefietst zou worden, dan was daar in elk geval geen fiets-voetganger-conflict. Helaas, dat is niet het geval. Ook daar wordt namelijk gefietst. Dat mag dus niet, maar ja, er mag zoveel niet. Je mag ook niet aan de verkeerde kant van de gracht rijden maar dat gebeurt ook bijzonder regelmatig. Om nog eens wat te noemen.

Zoals het nu is, is het op de noordelijke Wallen een tamelijk vreemde lappendeken van gemengde zones en voetgangerszones. Zou het wellicht een idee zijn om, zeg na twaalf uur, overal fietsers scooters en aanverwanten te verbieden? Het is er druk genoeg voor in elk geval. En misschien kan Handhaving dan ook eens echt doen wat hun naam belooft namelijk handhaven.

Willem Oosterbeek, Wallenbewoner, doet in vijfhonderd woorden regelmatig verslag van het dagelijks leven vanuit de beroemdste buurt van Nederland.

Mijn gekozen waardering € -

Ik schrijf over alles wat mijn nieuwsgierigheid wekt. Dat is veel. Vaak kom ik uit bij verborgen hoeken van de geschiedenis, maar soms ook bij het persoonlijke verhaal. Het alledaagse leven èn het drama. Actueel, maar soms ook wat minder. Wel altijd goed geschreven en een plezier om te lezen.