Niet meneer Wang Jing, maar de Chinese regering zit achter het omstreden Nicaraguakanaal dat het vervoer van grondstoffen van het oosten van de Amerika’s naar China moet vergemakkelijken. En het kanaal komt er écht.

STEUN RO

Het is een tijdje stil geweest, maar nu doet de ambitieuze Chinese zakenman Wang Jing weer van zich spreken met zijn Nicaraguakanaal, de grote concurrent van het zuidelijker gelegen Panamakanaal, dat de Stille en Atlantische Oceaan met elkaar verbindt. In december – moeten we toch echt van hem aannemen – worden de eerste investeerders voor het project van 40 miljard dollar bekend gemaakt. Namen en bedragen.

En dus niet in oktober, zoals hij eerst had aangekondigd.

Onlangs is er een een hele groep Nicaraguanen onder leiding van Laureno Facundo Ortega, zoon van president Daniel Ortega van Nicaragua in Beijing bij Jing op bezoek geweest. Om nog eens van gedachten te wisselen over het project en om de banden aan te halen, heet het officieel. De speculaties dat eigenlijk gewoon China achter dit enorme project zit en dat Wang Jing aan de touwtjes zit van de Chinese regering nemen toe. De Chinese Ontwikkelingsbank, een staatsbank, zou een van de belangrijkste financiers zijn. 

Zoetwaterreservoir

In Nicaragua zelf is er inmiddels een heuse burgerbeweging tegen het autoritaire bewind van Ortega opgestaan. Eerste actiepunt: dat vermaledijde kanaal van de baan krijgen, omdat het natuur en milieu aantast en mensen van hun grondgebied verjaagt. Plus het grootste zoetwaterreservoir van het land, het Nicaraguameer, is in gevaar als daar dagelijks gigantische schepen met olie, steenkool en ijzererts doorheen moeten. Een aantal mensen is naar de rechter gestapt omdat volgens hen de regering Ortega niet aan de meest elementaire voorwaarde heeft voldaan om het project te starten: de bevolking is niet geraadpleegd. De vooraanstaande hoogleraar en ex-minister Carlos Tünnerman Bernheim zei desgevraagd: "We geloven niet in onze justitie omdat daar ook de mensen van Ortega zitten, maar we moeten deze stap zetten om later naar internationale instanties te gaan om ons punt te maken."

Het blijft dus spannend: terwijl het gigantische project, zeker nu China erachter lijkt te zitten, waarschijnlijker is geworden, hebben ook de tegenstanders hun messen geslepen.

Wang Jing houdt in ieder geval vol: "Ik weet honderd procent zeker dat de aanleg in de december 2014 gaat beginnen", zei hij tegen de South China Morning Post, "en dat schepen in 2019 door het kanaal varen."

Grotere schepen

Het Nicaraguakanaal kan als het doorgaat in de voorgenomen vorm grotere schepen verwerken dan het Panamakanaal. Dat zou de grootste meerwaarde zijn. In het Panamakanaal worden op dit moment grotere sluizen gebouwd, waardoor grotere schepen erdoor kunnen. Maar zelfs met de grotere sluizen kan het Panamakanaal het grootste type schepen dat nu in de vaart is niet ontvangen. Het ingenieursbureau Royal HaskoningDHV heeft in een pre-haalbaarheidsstudie vastgesteld dat het Nicaraguakanaal levensvatbaar is. Op dit moment is het Belgische ingenieursbureau SBE bezig met een haalbaarheidsstudie.

Zie ook de andere artikelen in TPO Magazine die ik over het onderwerp heb geschreven.

    Wies Ubags (1962) werkt vanuit Brazilië voor oa het ANP. Ze is ook te horen op de Nederlandse en Belgische radio (vooral BNN, WNL en VRT).  Ze schrijft over ambitie in Latijns Amerika, in het klein en in het groot. Economische onderwerpen krijgen veel aandacht.

    Geef een antwoord