We willen nauwelijks betalen voor apps

Gemiddeld betaalt een iPhone-gebruiker omgerekend 14 cent voor een app. Iemand met een Android-telefoon legt 5 cent neer.

Zijn Nederlanders dan toch een gierig volk? Afgelopen zomer kregen de makers van WhatsApp een stortvloed aan virtuele pek en veren over zich heen, toen ze het lef toonden om nu ook iPhone-bezitters 79 eurocent per jaar abonnementsgeld te vragen. De app was tot voor kort gratis in gebruik, maar kostte op de iPhone eenmalig 89 eurocent om te downloaden. Downloaden is nu gratis geworden.

Negen op de tien apps in de App Store van Apple zijn gratis

Het abonnement gaat pas het tweede jaar in en alleen bij nieuwe gebruikers. Toch was de ophef groot. Volgens nieuwssite NUtech zou bijna vier op de tien van de Nederlandse Whatsapp-gebruikers overwegen om over te stappen op een andere dienst wegens het abonnement. Dit terwijl een sms'je nog vaak een dubbeltje kost en het abonnementsgeld dus na acht Whatsapp-berichtjes al is terugverdiend.

Gratis

Consumenten blijken überhaupt nauwelijks bereid om te betalen voor het downloaden van apps, zo meldde het Amerikaanse onderzoeksbureau Flurry Analytics onlangs. Gemiddeld betaalt een iPhone-gebruiker omgerekend 14 cent voor een app, een iPad-gebruiker 38 cent en iemand met een Android-telefoon 5 cent. Bedrijven spelen daar op in: negen op de tien apps in de App Store van Apple zijn tegenwoordig gratis.

Waarom zou een bedrijf zijn app gratis weggeven? Deels om de reden waarom Whatsapp zijn betaalmodel verandert: een betaalde download is eenmalig, maar als gebruikers binnen de app een abonnementen nemen, heeft het bedrijf een terugkerende inkomstenbron. Ook hopen bedrijven dat wie eenmaal een app heeft gedownload, eerder geneigd is om binnen de app aanvullende diensten te kopen.

Maar het is vooral makkelijker te verdedigen dat een gratis app advertenties toont. Daar kunnen de app-makers blijvend aan verdienen. Althans, zolang adverteerders niet net zo gierig worden als de consument.

Eerder gepubliceerd in Elsevier.

Mijn gekozen waardering € -

In de afgelopen jaren zijn superhelden de favoriete hoofdpersonen van veel Hollywood-filmmakers geworden. Maar wie zijn de bedenkers van de helden die iedereen kent en hoe opereren de uitgeverijen die de personages bezitten?ΠPeter Teffer interviewt stripmakers en analyseert de economische en culturele impact van de superheld.

Geef een reactie