Wie brengt de Antwerpenaar de verkeersregels eens bij?

De Gazet van Antwerpen kopte maandag 6 november dat er in de stad steeds meer ongelukken gebeuren met elektrische steps. In drie jaar tijd steeg het aantal ongevallen met 700%, aldus de krant. Mij verbaast het helemaal niets. Wie houdt zich in Antwerpen nog aan verkeersregels?

Je kunt ze niet ontwijken. De Antwerpenaren en lui van buiten ’t Stad, waaronder veel Nederlanders, die het gemak van de elektrische step hebben ontdekt. Echter, lekker steppen is nog niet zo eenvoudig in Antwerpen. Veel bestrating nodigt daar niet toe uit. En dus kiest menig gebruiker van de step de stoep om eens lekker vooruit te gaan. Wat uiteraard verboden is, want de stoep is het domein van de voetganger. Veel step gebruikers komen ermee weg. Wie pech had het afgelopen jaar zal vast in de administratie van de 2.000 uitgeschreven politieverordeningen voor gevaarlijk rijgedrag terecht zijn gekomen.

Met twee op de step

Kijk nog eens goed naar bovenstaande foto. Zo’n elektrische step is niet echt breed. Goed voor een persoon die niet al te fors is van gewicht en omvang. Toch moet je eens opletten hoeveel mensen met z’n tweeën op een step staan. Koppeltjes, ouder en kind, twee vrienden/vriendinnen. Jee, wat is dat leuk en wat gaan we lekker vooruit. Vaak met een grotere snelheid dan wettelijk toegestaan. Dat laatste gebeurt voornamelijk met particuliere steps. De deelsteps zijn tegenwoordig begrensd qua snelheid. Maar ook daarmee is het niet slim om met twee man met maximale snelheid door Antwerpen te rijden. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje.

Ongelukken gebeuren genoeg, blijkt uit de cijfers in het bericht op de site van de GvA. Vooral het aantal lichtgewonden is in vier jaar tijd fors gestegen van 33 in 2019 tot 234 in 2022. En dat zijn dan alleen maar de officiële cijfers van mensen die in het ziekenhuis zijn geweest na een ongeval. Wie niet direct medische verzorging nodig heeft, doet er het zwijgen toe en komt niet in de cijfers terecht. Er waren in dezelfde periode ook al vier officiële doden te betreuren na een ongeval met een elektrische step.

Strengere handhaving

Antwerps burgemeester Bart De Wever pleit voor strengere handhaving en extra regels. Met die strengere handhaving lijkt de Antwerpse politie aardig op schema te zitten. Tussen juli 2022 en augustus 2023 werden bijna 2.000 boetes uitgeschreven. Toch is dit vast nog maar het topje van de ijsberg. Op welke dag ik ook buiten loop, ik constateer met eigen ogen altijd wel enkele overtredingen. Dat is dan in pakweg 30-45 minuten tijd. En de politie? Die is op dat moment nu net even niet op die plek.

Volgens Bart De Wever moet er vooral een helmplicht komen. Ik snap dat pleidooi wel vanuit preventieoogpunt, maar het blijft in mijn ogen dweilen met de kraan open. Waarom de elektrische step niet gewoon verbieden zoals het Parijse stadsbestuur heeft besloten? Ik ben die krengen liever kwijt dan rijk. Antwerpen heeft sowieso al een goed functionerend systeem van deelfietsen. Over fietsers moet ik trouwens ook even mijn gal spuien.

Hoe vaak nog: de stoep is geen fietspad!

Ik erger mij al zolang ik in Antwerpen woon aan mijn stadgenoten die de stoep als fietspad gebruiken. Sommigen daarbij denkend dat ze een rit in de Tour de France aan het rijden zijn en dus een stevig tempo aan moeten houden. Waren de Antwerpse stoepen nu breed zodat je elkaar makkelijk kunt passeren zonder fysieke gevolgen, allez. Maar dat is nu juist het punt. De Antwerpse stoepen en straten in het historisch centrum zijn veelal smal en niet makkelijk te belopen. Als voetganger heb je je handen vol aan het op de been blijven. En dan moet je ook nog eens oppassen dat je niet wordt aangereden door een stoepfietser.

In de straat waar ik woon zijn al een jaar grote werken aan de gang. Straten en stoepen zijn om de haverklap opgebroken, waardoor voetgangers en fietsers een omleiding moeten volgen. Houden de fietsers een beetje rekening met de voetgangers? Minstens zeven op de tien niet. Die hebben lak aan de verkeersregels.

Neem de hoek Kipdorp – Sint-Jacobstraat op bovenstaande foto. Wat rest om van Kipdorp de hoek om te gaan en verder te lopen in de Sint-Jacobstraat is niet meer dan een smal geitenpaadje. En dan staat er ook nog eens een elektriciteitskast in de weg. Uitkijken dus dat je als voetganger niets botst op mede voetgangers als je de hoek om gaat. Of op fietsers die het verdommen van hun fiets af te stappen.

Zoals dit heerschap die op maandagmiddag 6 november rond 13:00 uur de hoek om kwam om verder te rijden in Kipdorp. Die hoek is al smal op zich. De eerste 100 à 200 meter in Kipdorp bieden geen verbetering. Het stuk trottoir daar is ook versmald door de werken en er staat een pakjesautomaat van bpost die de nodige ruimte in beslag neemt. Denk je dat mijnheer tot inzicht komt en alsnog even van zijn fiets afstapt? Mooi niet. En kijk eens hoe smal en oncomfortabel het is direct naast de pakjesautomaat.

Dit is slechts één voorbeeld van een fietser die in de fout gaat. Als ik vanuit mijn studio naar de betreffende hoek kijk, zie ik tientallen keren dezelfde overtreding op een dag. Ook door lui op een elektrische step. De goeden niet te na gesproken, maar het is hoog tijd dat Antwerpenaren de basale verkeersregels snel weer worden bijgebracht. Het is nu om te huilen. En de werken zijn voorlopig nog niet gedaan.

Copyright foto’s: Johan Peters

Mijn gekozen waardering € -

Johan Peters is een freelance journalist/redacteur die momenteel in Antwerpen woont, maar zeker ook beschikbaar is voor de Nederlandse markt. Zijn interessegebied is breed. Een van de hoofdonderwerpen daarbinnen is leven met een beperking. Rond dat thema heeft hij een aparte website: https://www.mensenmeteenbeperkingaanhetwoord.be/