De Britse Maddy Savage werkte tien jaar bij de BBC, voordat ze podcast The Stockholmer oprichtte. Om haar programma te financieren, zoekt ze actief naar sponsors. Ook al wil ze eigenlijk geen salespersoon zijn.

STEUN RO

Waar gaat jouw podcast over?
“Ik interview de meest inspirerende en innovatieve stemmen in de Zweedse hoofdstad. De meeste items gaan over de start-up-, tech-, design-, cultuur- en wellness-scene. Er komen veel ondernemers voor in mijn podcast.”

Jouw afleveringen zijn relatief kort. Is daar een reden voor?
“In Zweden hebben ze het fenomeen ‘fika’, een soort koffie-en-cake-pauze, dat ontzettend is ingeworteld in het dagelijks leven. Daar is mijn podcast op gericht. Daarom maak ik korte afleveringen, tussen de tien en vijftien minuten. Dat is het juiste ‘fika-formaat’.”

Is jouw podcast puur journalistiek?
“Ja, honderd procent. Mijn interviews zijn niet de meest diepgravende, keiharde, journalistieke die je ooit tegenkomt, maar ik stel wel uitdagende vragen. En de manier waarop ik bronnen selecteer, is volledig empirisch. Ik weiger om mensen invloed te laten uitoefenen op mijn scenes, omdat ze hebben meebetaald. Een aantal grote bedrijven wilde mij sponsoren als ik hun CEO zou interviewen. Dat heb ik niet gedaan. Ik heb ook ‘nee’ gezegd tegen bedrijven waar ik tijdens mijn andere journalistieke werk mee te maken zou kunnen krijgen.”

Heb je persoonlijk contact met bedrijven die jou sponsoren? Hoe pak je dat aan?
“De meeste sponsors vond ik via een bestaand netwerk in Stockholm. De eerste serie werd gesponsord door Qapital, een spaarapp die in Zweden is ontwikkeld. Het bedrijf wilde mensen in Amerika bereiken en vond The Stockholmer goed voor hun merk in de states. Het contact met dat bedrijf kwam tot stand na een gesprek met een vriend uit mijn hardloopclub, die voor dit bedrijf werkt.

De tweede sponsor was My News Desk, een groot digitaal marketingplatform. Dat bedrijf zit in Zweden, maar heeft kantoren over de hele wereld. Het wil internationaal talent rekruteren en vond een Engelstalige podcast over Zweedse innovatie en hun missie een goede match. Ik had een gesprek met het hoofd-marketing, tijdens een open lunch. Ik vertelde over mijn plannen en hij zei ‘mooi, ik wil dolgraag een sponsor zijn’.”

Is het zwaar om die financiële zaken te regelen? Jij staat er alleen voor, toch?
“Zo goed als. Er is een man die mij helpt met mixen en een vriendin maakt soms wat foto’s. Het is moeilijk als je alleen bent. Ik moet tien procent van mijn tijd opzijzetten en zeggen: ‘dit is een sponsordeal en die heeft niks te maken met de rest van mijn werk’. Het salesgedeelte vind ik het minst leuk. Ik ben een creatieveling en een journalist.”

Jij adverteert via Acast, een platform voor podcastmakers en luisteraars. Regelt dat ook financiële zaken voor The Stockholmer?
“Ondanks dat ik de sponsors zelf vond, adverteerden ze via de Acast-app. Acast kreeg voorheen dertig procent van het sponsorgeld, wat een enorm deel is. Nu pak ik het anders aan. Nu doe ik het papierwerk zelf en regel ik het contact met sponsors die content moeten aanleveren. Nu krijg ik het sponsorgeld allemaal zelf.”

Waarom komen je sponsors niet via Acast? Die organisatie wil toch adverteerders en sponsors aan podcasters koppelen?
“Ze hebben een groot salesteam dat focust op shows met 20.000 downloads per week, in plaats van 1500 downloads.”

Kun je leven van The Stockholmer, als je zou willen?
“Nee. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik honderd procent van mijn tijd in de podcast stop. Ik denk dat het merk The Stockholmer al heel sterk is. Ik moet kiezen of ik mij puur op de podcast richt, of dat ik The Stockholmer als onderdeel van een breed portfolio houd. Nu kan ik een groot scala aan onderwerpen beslaan en op reis gaan. Dat zijn aspecten waar ik erg van geniet als freelancer. Maar goed. The Stockholmer betaalt zeker mijn huur elke maand, laat ik het zo zeggen.”

Wat doe jij voor werk naast je podcast?
“Ik modereer bijvoorbeeld evenementen. Daar gebruik ik mijn journalistieke skills voor. Ik freelance ook voor de BBC en doe schrijfklussen.”

Ga jij andere inkomstenbronnen aanboren voor jouw podcast?
“Ik wil experimenteren met kopje-koffie-donaties, op een manier waarop Patreon en andere micropaymentsites dat doen. Het kost moeite om sponsors te vinden en ik wil eigenlijk geen salespersoon zijn.”

(Dit interview is onderdeel van De Pegel, een zoektocht naar nieuwe verdienmodellen voor freelancejournalisten. Kijk voor meer informatie op www.depegel.media)

Fotografie: Anna Gustafsson

Schrijft over nieuwe technologie en media