Amsterdam heeft het @HollandFestival. Vraag je eens af waarom dat zo is. En of dat ok is.

Vorige week vroeg mijn buurvrouw Stefanie tijdens het rondje met hond: ‘Wat is dat eigenlijk, dat Holland Festival?’, en ik betrapte mezelf er bijna op dat ik vermoeid ging uitleggen dat het het belangrijkste podiumkunstenfestival was Nederland en omstreken en dat iedereen met een beetje opleiding het zou moeten kennen. Maar ik hield me in. En vroeg me af: hoe erg is het eigenlijk dat een hoogopgeleide vrouw uit een beeldendekunstnest geen idee heeft van het Holland Festival? Terwijl ze wel van Festival aan de Werf wist, al leeft dat nu alweer een paar jaar onder de naam Spring voort.

Lees verder

Nerds en muisarmen in het Muziekgebouw. De lat ligt hoog voor de nieuwe bazen van het @hollandfestival

Dan zit er opeens een heel ander publiek in het Amsterdamse Muziekgebouw aan het IJ. Gamers. Of liever gezegd: developers. En hardcore nieuwemuziekaficionados. “Ik kom alleen voor Maze”, zei mijn buurman nukkig. Hij kwam voor het muziekensemble. Niet voor de games, dus, niet voor de computergraphics. En misschien ook niet eens voor Claron McFadden. Die beroemde, hyperplooibare operazangeres die in Oikospiel II: Heat Cantate de rol zingt van een investeerder in computergames.

Lees verder

Naar Paul McCartney (trip down memorylane naar Landgraaf)

Afgelopen week werd ik een paar keer teruggeslingerd in de tijd. Eerst door Eddie Vedder die terugkeerde op Pinkpop waar hij in 1992 uit de lucht kwam vallen, vlak voor mijn neus. Daarna door de eerste Pinkpop-dode, die louter door een wonderlijk geluk niet al veel eerder in onze groep was te betreuren. En toen verscheen die geweldige en ontroerende reportage van Paul McCartney die met James Corden terugkeert in Liverpool.

Lees verder