Waarom het goed is dat het Holland Festival deze algemeen directeur krijgt. #HF17

Annet Lekkerkerker is een van de weinige vrouwen in de cultuursector voor wie het glazen plafond geen belemmering meer vormt. Dat ze nu, na een aantal jaren als ‘zakelijk directeur’, formeel topvrouw wordt van ’s lands belangrijkste podiumkunstenfestival is prachtig om meer redenen. Ze is niet alleen de eerste vrouw op die hoge positie. Haar benoeming maakt ook duidelijk waarom het bij het ‘functiegebouw’ in de kunstsector zo vaak misgaat. Voor het Holland Festival zelf is het verder een goede zaak dat het in deze roerige en vooral onzekere tijden een langetermijnstrategie kan uitzetten, los van het artistieke beleid.

Lees verder

Amerikaans kleutertoneel met een bodycount van 2 miljoen op #HF17

De kans is niet ondenkbeeldig dat je nog nooit van Fortunato Depero hebt gehoord. Of misschien ben je een liefhebber van classic design en heb je nog ergens een oud miniflesje Campari staan. Dat heeft hij gemaakt. Als toneelschrijver zou je hem best over het hoofd hebben kunnen zien. Op 21 juni ben ik gaan kijken of je jezelf daarmee tekort doet. Na een kleine anderhalf uur bij ‘Demolishing Everything with Amazing Speed‘ in een gelukkig goed gekoeld Compagnietheater kan ik je geruststellen. Fortunato Depero, die leefde van 1892 tot 1960, was geen Heijermans. Of Bertolt Brecht.

Lees verder

Alain Platel zet heel Carré op scherp met overdonderend Nicht Schlafen #HF17

De plofnies kwam totaal onverwacht. De huisvader achter me, uit met vrouw en vermoedelijk onwillige puberzoon, barstte uit na ongeveer 10 minuten in de voorstelling. Net toen een oorverdovende stilte over het uitverkochte Theater Carré was neergedaald. Zeker vier mensen, waaronder ik zelf, schrokken zich een hartverzakking. Zo luid was een nies nog nooit geweest, maar zo stil als tijdens die stilte in Alain Platels ‘Nicht Schlafen!’ had ik het ook nog nooit meegemaakt. En ik zit best vaak in het theater.

Lees verder

Kunst die nergens over gaat. Grieks spektakel The Great Tamer was een genot op #HF17

Tijdens de eerste twee weken van dit Holland Festival ging bijna alle kunst ergens over. Het voor deze gelegenheid bedachte festivalthema ‘democratie’ blijkt zo’n beetje tot in alle haarvaten te zijn doorgedrongen. Soms pijnlijk en sterk actueel, zoals in het fenomenale ‘The Nation’ van het Nationale Toneel, soms ronduit gênant, zoals in het zwaar overschatte ‘Democracy in America’ van Romeo Castellucci, en soms diep persoonlijk. De voorstellingen ‘887‘ en ‘The Gabriels‘ waren op dat gebied zeldzame hoogtepunten van verteltalent en zeggingskracht.

Lees verder

Frenna werd als jongetje afgebeuld in Ghana

Net op het moment dat rapper Frenna (echte naam Francis Edusei) met zijn album Geen oog dichtgedaan de hitlijsten bestormde, kwam hij maandenlang in Suriname vast te zitten. Nu de muziek weer vrij kan klinken legt hij uit hoe voetbal hem gevormd heeft en waarom zijn vriendschap met Eljero Elia hem alles waard is. “Ik werd geslagen en huilend belde ik mijn moeder op dat ik terug naar Nederland wilde.”

Lees verder