Baggeraar werd binnenvaartschipper

A/B MS ILSA – Henry en Willemien Willems – Viegers varen op het vrachtschip Ilsa. Ze hebben hun schip sinds kort te koop staan, omdat Henry 65 wordt en het wel mooi geweest vindt. Henry was ooit sleepbootkapitein in Saudi Arabië, totdat de liefde hem naar de binnenvaart bracht. Een echte binnenvaartschipper werd hij nooit, volgens Willemien. Spijt heeft hij niet van zijn keuze. ‘We zijn tevreden en blij dat de kinderen goed terecht zijn gekomen’, zegt hij daarover.

Lees verder

Waar het wringt bij coöperaties…

Twee coöperaties in het zuiden van het land die de laatste jaren succesvol een fusie hebben afgerond, stuurden dit voorjaar hun directeur weg. De berichten in de media waren vrijwel identiek. Jan Janssen van Vitelia werd geschorst wegens onenigheid over ‘hoe de coöperatie naar de toekomst toe moet worden bestuurd’. Dick Kroot moest weg bij Voergroep Zuid wegens een verschil van mening ‘over de toekomstige strategie’.

Lees verder

Giant of Africa investeert in kleinschalige landbouw

Nigeria wist zich decennia staande te houden met de olie-export. Nu de olieprijs is gekelderd ligt de economie op z’n gat en focust het land op de landbouw. Een sector die zich van onderop moet ontwikkelen. Zonder oliedollars is dat moeilijk, de hoop is gevestigd op buitenlandse investeerders.

Lees verder

Aan de wal was ook niet alles

A/B MS ELISTHA – André Beenen vaart sinds vijf maanden met zijn vrouw Manuela op de Elistha, een vrachtschip van 67 meter lang. Een maand of acht geleden verkochten ze hun beunschip Vagebond met de gedachte hun huis af te lossen en definitief aan de wal te gaan. Ze zochten beiden een baan. André begon bij Slurink in Lobith en Manuela in een distributiecentrum. Na drie maanden wisten ze zeker, dat het niet hun manier van leven was, vertelt André.

Lees verder