Belgen met Nederlands bedrijf

A/B MS NIL DESPERANDUM – Bjorn Blassieux en Bianca Turnier varen op de vloeibare veevoedertanker Nil Desperandum. Ze zijn beide Belgisch maar varen onder Nederlandse vlag, omdat ze in België geen staatsgarantie kregen en in Nederland wel. Ze komen met hun schip regelmatig door sluis Yvoz Ramet en ondervinden hinder van de vele vertragingen bij die sluis. Sluis Yvoz Ramet is inmiddels berucht in de binnenvaart, omdat het falen daarvan een toonbeeld is van bureaucratie en verkeerd beleid. Bij Yvoz Ramet zijn de oude sluizen niet aangepast op de huidige scheepscapaciteit en vertonen achterstallig onderhoud. De nieuwe sluis heeft nauwelijks gefunctioneerd voordat die in storing viel.

Lees verder

Baggeraar werd binnenvaartschipper

A/B MS ILSA – Henry en Willemien Willems – Viegers varen op het vrachtschip Ilsa. Ze hebben hun schip sinds kort te koop staan, omdat Henry 65 wordt en het wel mooi geweest vindt. Henry was ooit sleepbootkapitein in Saudi Arabië, totdat de liefde hem naar de binnenvaart bracht. Een echte binnenvaartschipper werd hij nooit, volgens Willemien. Spijt heeft hij niet van zijn keuze. ‘We zijn tevreden en blij dat de kinderen goed terecht zijn gekomen’, zegt hij daarover.

Lees verder

Waar het wringt bij coöperaties…

Twee coöperaties in het zuiden van het land die de laatste jaren succesvol een fusie hebben afgerond, stuurden dit voorjaar hun directeur weg. De berichten in de media waren vrijwel identiek. Jan Janssen van Vitelia werd geschorst wegens onenigheid over ‘hoe de coöperatie naar de toekomst toe moet worden bestuurd’. Dick Kroot moest weg bij Voergroep Zuid wegens een verschil van mening ‘over de toekomstige strategie’.

Lees verder