Midttrafik presenteert… de passagier! Hij is cool… Het publiek juicht als hij de bus uitstapt, vrouwen leveren massaal hun ondergoed bij hem in en in de lunchpauze voert hij Miss Paraguay, die zijn vriendin schijnt te zijn, zijn boterhammetjes met worst. Zijn leven is vol spannende keuzes; zal hij in buslijn elf of buslijn dertien stappen? Het Deense Midttrafik is terug met een opvolger voor het coole busfilmpje uit 2012

STEUN RO

Midttrafik is de vervoersautoriteit in Midden-Jutland, waar onder andere de stad Århus ligt. In deze regio wonen 1,2 miljoen mensen. Midttrafik is opdrachtgever van al het lokale openbaar vervoer, waaronder veel buslijnen.

Niet cool

In 2012 bleek uit klantenonderzoek van Midttrafik dat jongeren de bus niet cool vinden. 46 procent van de jongeren tussen de 18 en 34 jaar vond de bus geen aantrekkelijk vervoermiddel. Ze zagen de bus als een vervoermiddel voor mensen met weinig geld en vonden dat de bus een slecht imago had.

Om de bus een beter imago te bezorgen onder jongeren, bedacht Midttrafik een campagne die bestond uit een Facebookpagina en een filmpje, dat onder andere in bioscopen in de regio vertoond werd. Midttrafik wilde zorgen dat jongeren trots werden op het reizen met de bus. Het filmpje moest afrekenen met het stoffige imago van de bus; de bus moest juist worden neergezet als een leuke plek, waar je gezien wilt worden.

Dat is bepaald geen makkelijke missie; hoe maak je iets cool dat mensen niet cool vinden? 'Wij bieden een goed product, dus we hebben dit imago niet verdiend', vonden de mensen van Midttrafik. Midttrafik probeerde in haar campagne nergens een realistisch beeld te scheppen, maar zette in op humor en ironie, in combinatie met een technisch goed gemaakt filmpje. Daarvoor schakelde het internationaal opererende productiebedrijf M2 en director Mark Wilkins in. Dat is een zwaar team voor een reclamefilmpje voor een lokale Deense vervoerder, maar het resultaat mocht er wezen.

*Klik hier voor de video uit 2012.*

Succes

Het filmpje werd een doorslaand succes; bijna vier miljoen mensen bekeken het filmpje op YouTube en het kreeg aandacht van media uit de hele wereld. Midttrafik won diverse internationale prijzen voor het filmpje, waaronder een Epica Award. De Amerikaanse Huffington Post noemde het filmpje als ‘The worlds coolest Bus Company Advert’.

Voorafgaand aan de campagne had Midttrafik er bewust voor gekozen om in te zetten op houding en imago. Dat is gelukt; volgens Midttrafik had maar liefst 41 procent van de jongeren na afloop van de campagne een positiever beeld van de bus.

De campagne was niet bedoeld om meer reizigers te trekken, maar het aantal reizigers van Midttrafik steeg de afgelopen jaren wel. Bovendien waren de reizigers waren tevredener over het reizen met de bus. Volgens Midttrafik komt dat ook doordat er hard is gewerkt aan het verbeteren van de dienstverlening. Zo volgden alle chauffeurs een speciale Fly High-training, om hun klantgerichtheid en serviceverlening te verbeteren.

Omdat de campagne zo succesvol was, ging Midttrafik in 2013 door met de coole chauffeur met de maffiasnor. Midttrafik hielddiverse acties en wedstrijden voor jonge klanten. Via Facebook werden deelnemers uitgedaagd om een coole reiziger te zijn. Daarmee konden ze onder andere t-shirts met het opschrift 'Jeg er den cooleste' (ik ben de coolste) winnen. De t-shirts werden erg populair. Verder hing Midttrafik abriposters op en droegen chauffeurs een button met de tekst 'Jeg er cool' (ik ben cool).

buschaffeur MidttrafikMaffiasnor

Nu, ruim twee jaar later, is er een opvolger voor het succesvolle filmpje. Midttrafik hoopt dat jongeren daarmee het positieve beeld dat zij na de eerste campagne hadden vasthouden, ook als hun levens veranderen doordat ze bijvoorbeeld afstuderen en gaan werken. Daarnaast zijn er in de periode tussen de campagnes weer veel jongeren bijgekomen. Ook hen wil Midttrafik graag bereiken.

Het nieuwe filmpje is gemaakt door hetzelfde team, in dezelfde stijl. Ditmaal staat de reiziger centraal. Het filmpje presenteert 'het fantastische gewone leven' van een busreiziger; een jongen op outlet-sneakers die bijzonder cool is. Hij reist namelijk met de bus…

*Klik hier voor het filmpje uit 2015.*

Geluksmunten

Net als bij de vorige campagne wordt Facebook  gebruikt om reizigers van Midttrafik te laten reageren op de campagne en om wedstrijden en acties te organiseren. In februari kunnen passagiers van Midttrafik op zoek naar geluksmunten, die op verschillende buslijnen verstopt zijn. 'Vind je geluk in de bus', roept Midttrafik op Facebook. De munten kunnen bij de chauffeur worden ingeleverd. Wat de prijs precies is, vertelt Midttrafik niet, maar ze beloven in elk geval een goede reiservaring. De hoofdpersoon uit het nieuwe Midttrafik filmpje wil met zijn geluksmuntje naar het einde van de wereld reizen. Of dat lukt…

Voor wie het wil proberen: de munten zijn in deze bussen te vinden.

Het nieuwe 'coole' filmpje was na vier dagen al bijna 80.000 keer bekeken en werd door het Amerikaanse reclameplatform Adweek uitgeroepen tot Ad of the Week. Midttrafik is zich er van bewust dat een grappig filmpje niet voldoende is om de bus een goed imago te bezorgen. Fysieke verbeteringen zijn net zo goed nodig. De komende tijd wordt in alle bussen van Midttrafik gratis wifi geïnstalleerd.

    Karolien van Wijk wilde journalist worden, maar studeerde Sociale Geografie en dook daarna de wereld van verkeer en vervoer in. Met die vakkennis op zak kun je bij nader inzien ook schrijven. Ze schrijft voor vakbladen, kent het wereldje en pakt nog steeds met plezier de trein naar Winschoten.