Wordbites is een van de vele geesteskinderen van Hugo de Haas van Dorsser, die zijn sporen verdiende op allerlei gebieden van de marketing en communicatie. Een creatieve uiting die opborrelt onder de vlag van zijn bedrijf ‘De Kunst van het Weglaten’ (KVHW), terwijl het tegelijkertijd op eigen benen staat.
KVHW is een label waaronder van alles gebeurt op het gebied van tekst en beeld, en de spannende combinatie van die twee. Het label prikkelt mensen zichzelf, hun merk of organisatie te ontdekken of te vernieuwen.
De Kunst van het Weglaten houdt van weglaten. Als je de juiste dingen weglaat, houd je precies de goede dingen over. Inmiddels laat de Kunst van het Weglaten ruim twaalf jaar voor allerlei mensen en merken, van alles en nog wat weg. KVHW won daarmee onder meer een ADCN Lamp, twee Spin Awards en een Insight Award.
KVHW wil tot de verbeelding spreken en doet dat onder meer met het prachtig vormgegeven Raus magazine.
Hugo de Haas van Dorsser treedt voor Wordbites in uiteenlopende samenwerkingsverbanden op met muzikanten en theatermakers. Wordbites is een vrije vorm van gesproken woord, met teksten over herinnerdingen, het leven en de waterstanden bij Lobith. Dwars gedacht, maar recht gebracht in theaters, op festivals en allerlei tot de verbeelding sprekende locaties. Een tekstuele speeltuin om lekker in rond te dwalen en boven op de glijbaan het bos te zien.
Alles over Wordbites en speeldata kunt u vinden onder: www.wordbites.nl en www.facebook.com/wordbites
WORDBITE # 701: DUS ANDERS
Dat van die witregels
Dat liep dus anders
Die auto met die bakstenen als wielen
En twintig lang, bij 5 suikerklontjes breed bij
5 suikerklontjes hoog is ook maar gewoon een container
Dat liep dus anders
Toen dat ene niet gebeurde maar wel waardevol was
Die losse, gelakte teennagel bij wijze van
kite-surf-zeil-achtigheid
Toen die gevoelens weer bleven hangen in gedachten
Dat van die vrije ruimte die zo snel vol liep
Dat van die toch niet zo simpele ingreep
Dat van die brieven die wel degelijk waren aangekomen
En hard zelfs
Dat van die paperclip die na negen keer buigen
toch in 1 keer knak zei
Die dag die je ineens kwijt was
Dat i-phone snoertje om die vork met rode saus
Dat liep dus anders
Toen je het echt nog een keer wilde bespreken
Maar je vader ineens dood was
En die identiteit
die je niet haalt uit het bewijs daarvan
Dat bordje niet spreken met de chauffeur
Dat liep dus anders
Die rouwkaart als onderzetter
Het voelde allemaal anders dan hoe het was
Toen je het eindelijk wilde zeggen maar niks zei
De limonade die je opzoog door je Bic pen
Toen je de tranen van je zelf
en die van een ander door elkaar haalde
Dat liep dus anders
Een glimlach is snel gemaakt
Een glimlach is snel gemaakt
Toen je onmogelijk en onvermijdelijk
zo sierlijk door elkaar haalde
Toen het kapot ging
juist omdat je het zo heel erg heel wilde houden
dat je dacht dat je eenzaam
maar het alleen was
Toen met al die grote vragen, die grote vragen die groter waren dan het grootste antwoord ooit
Toen, aan het begin van het einde
En al je antwoorden op niet gestelde vragen
Dat hele moeder/dochter gedoe
en alles met Zwart Piet
Dat van die witregels
Dat liep dus anders
En toen nog die de dag
Die dag die jou wel begroette
Maar jij
Jij, je had niks terug te zeggen
WORDBITE # 23: NADREUN
Hoe zwaar dreunt die bloem op die kist?
Trilt hij van binnen. Of vooral van buiten.
Die bloemen waren toch voor de export?
En hoeveel bosjes hebben we nodig voor Palestina?
We schreeuwen moord.
We schreeuwen brand.
Die moet hangen. En die moet hangen.
Sneller dan het snelste recht.
Poortje dicht. Poppetje gezien.
Het recht moet zegenvieren. Desnoods krom.
We hebben het over Nederlanders
terwijl het over mensen of de mensheid gaat.
We kijken liever sneaky naar strak geschoten foto’s van lege kamers in een keurige bijlage van de NRC, dan naar het plaatje daarachter.
Voor de zoveelste keer schieten we vol bij een oorverdovende leegheid.
Voyeurisme schudt medelijden beleefd de hand.
Alles liever dan het plaatje daarachter.
Alles liever dan het plaatje daarachter.
Te moeilijk. Te eng. Te ver weg.
In werkelijkheid dichtbij.
Want waarom zou die vermeende moordenaar in chocolade letters van de Telegraaf mensen willen neerleggen voor vijf dollar in de week?
Dat kan toch onmogelijk iets te maken hebben met de schandalige zelfverrijking door obscure oligarchen?
Dat kan toch niks te maken hebben met het smerige legertje ja-knikkende stromannen daaromheen?
Bewapend met het tuig dat we zelf zijn.
‘Pervers’ schudt ‘hypocriet’ lachend de hand.
Dat kan toch onmogelijk iets te maken hebben met de flagrante ongelijkheid in de wereld?
Want wij willen olie. Wij willen gas. Wij willen goud. En bauxiet. En ytrium. En mangaan voor onze glimmende mobieltjes. Snel. Veel.
Tegen elke prijs. Als -ie maar laag is.
Want if you like this, you also like this.
And if you also like this, you also like this.
'Bang' schudt 'belang' vriendelijk de hand.
Ach, het scheelt maar twee letters…
Want wij willen zacht zittende angora- truitjes van de Forever 21 voor max. drie euro. Snel. Veel.
Tegen elke prijs. Als -ie maar laag is.
Want wij willen 46 soorten groene thee bij de Appie. Snel. Veel. Tegen elke prijs. Als -ie maar laag is.
Kiloknallers. Wasserbomben. Plofkippen.
Tegen elke prijs. En graag zonder botjes.
Wie de poet heeft houdt dat graag zo.
De makkelijkste manier van boven blijven; naar beneden drukken. Iedereen kent wel iemand.
En vervolgens?
Ons paadje moet schoon. Ons plaatje moet schoon. Dus kijken we weg. En in ieder geval niet verder.
‘Pervers’ schudt ‘hypocriet’ schaterend de hand.
Maar de man achter de man, achter de man, achter de man achter de man, achter de man van de chocolade letters in de Telegraaf zijn we zelf.
Die bloem op die kist dreunt zwaar.
En door.
(c. Wordbites 2014)
A•Quattro•Mani reist de wereld over voor de mooiste literatuur en persoonlijke, exclusieve ontmoetingen met schrijvers die ertoe doen. A•Quattro•Mani publiceert recensies, reportages en interviews, en nieuwe korte verhalen en gedichten van toonaangevende schrijvers in TPO Magazine, en op Blendle/Cafeyn. Klik hier voor een overzicht.
Niets missen? Neem een abonnement op A•Quattro•Mani bij TPO Magazine.
Volg A•Quattro•Mani ook op Twitter en Facebook.