David Vanns ‘Goat Mountain’: geen ontsnapping mogelijk

Met elk nieuw boek wint David Vanns uitgebeende, dwingende stijl aan kracht. Er is geen ontsnappen aan, noch voor de personages, noch voor de lezer. Zijn nieuwe roman 'Goat Mountain' is opnieuw een zinderend en ijzersterk familiedrama.
RECENSIE  
* * * * *
David Vann – Goat Mountain
Vertaald door Thijs van Nimwegen, De Bezige Bij, €18,90/€12,99 (e-boek)

David Vann begint zijn romans graag vlak voor of op het moment van een schokkende gebeurtenis of conflict. De personages verkeren in een geïsoleerde omgeving en als in een snelkookpunt worden de dramatische ontwikkelingen razendsnel tot een hoogtepunt gebracht. Als lezer zit je daardoor meteen op het puntje van je stoel.

Ook in zijn nieuwste roman Goat Mountain kruipt vanaf de eerste pagina de spanning onder de huid. Een 11-jarige jongen gaat met vader, opa en diens beste vriend in de herfst jagen op hun familielandgoed Goat Mountain, zoals dat al generaties lang gaat. ‘We kenden niets wat meer op het paradijs leek, dichter in de buurt daarvan konden we niet komen.’

Dit keer mag de jongen voor het eerst ook zelf aan de jacht deelnemen, iets waar hij al lang naar uitkijkt. ‘Elf jaar oud nu, en sinds twee jaar schoot ik met dit geweer, langer dan ik me kon herinneren keek ik naar herten uit, maar op deze jacht zou ik voor het eerst mogen doden. Zo jong dat het illegaal was, maar eindelijk oud genoeg volgens de familiewetten.’ De jongen kan niet wachten op het moment suprême, het schot, de dood: ‘Er zat iets in me wat enkel wilde wilde doden, constant en eindeloos.’

Subtiel maar onmiskenbaar wekt David Vann de suggestie dat er emotioneel iets niet helemaal in de haak is met de jongen, wat een onheilspellende, beklemmende sfeer teweegbrengt. Een tragedie is onafwendbaar en zet alle familie- en vriendschapsbanden op losse schroeven. Uiteindelijk zijn herten niet het enige waarop wordt gejaagd.

Goat Mountain is een meesterlijke roman van haast bijbelse proporties over moraal, verantwoordelijkheid en de menselijke aard. Net als in Aarde, Caribou Island en Legende van een zelfmoord is er daarbij een belangrijke rol weggelegd voor de natuur, die een personage op zich is – soms een vriend, soms een vijand. Met elk nieuw boek wint Vanns uitgebeende, afgemeten en dwingende stijl aan kracht. Er is geen ontsnappen aan, noch voor de personages, noch voor de lezer.

Lees bij A Quattro Mani ook: De vertaler verhaalt… Goat Mountain en binnenkort een reportage over David Vann, een dag op pad met de writer in residence in Amsterdam.

 

 

Mijn gekozen waardering € -

Geef een reactie