‘Normal accidents’ horen bij deze tijd

De vakantie komt eraan. Langzaam loopt mijn Facebook timeline vol met digitale ansichtkaarten waar mijn vrienden zelf opstaan. Het liefst al vanuit het vliegtuig en anders wel met een cocktail of een bord vol smakelijk eten. Het is volgens mij dé verworvenheid van deze tijd, maar hoeveel risico willen we lopen voor onze digitale vooruitgang?

Cancun here we come! Vakantiepret begint al in het vliegtuig. Helemaal als je in het 'goede toestel' zit en je gedurende de hele reis je tablet, smartphone, laptop en e-reader mag gebruiken. Dus ook tijdens het stijgen en dalen. Als ik goed kijk, kan ik op de foto bij de Facebook post het toestel de landing zien inzetten.

Ik ben er blij mee dat we van dat nerveuze gedoe aan boord verlost zijn als reizigers hun apparatuur af moeten sluiten. Sommige passagiers nemen een dergelijke oproep onmiddellijk serieus en schakelen hun device niet alleen uit, maar bergen het ook meteen op. Het voortdurend opstaan, openen en sluiten van die kastjes is mijn grootste ergernis aan boord, maar dit terzijde.

Als ze eindelijk klaar zijn en de bagageruimte weer gesloten is, zie ik hun stemming veranderen. Ze zoeken naar medereizigers die nog druk bezig zijn op internet en een lichte paniek slaat toe: Áls we maar niet in de problemen komen, omdat hij of zij….

Nou is er altijd wel iemand aan boord die er een sport van maakt om de laatste te zijn die uitlogt. Meestal de zakelijke frequent flyer van het kaliber EMEA manager. De business man die het heerlijk vindt om aan boord van – wat voor transportmiddel dan ook – door te werken.

We moeten leren leven met ongevallen door storingen, koppelingen, interacties, kettingreacties en domino-effecten van systemen

Ik krijg vaak mail van ze uit de 'real cloud'. Handig natuurlijk dat ze altijd bereikbaar zijn en dat reistijd ook werktijd wordt. Maar moeten we dit wel willen? Het is het zoveelste voorbeeld van het feit dat we ons leven steeds meer overgeven aan internet en software.

Ik wil niemand vliegangst aanpraten, maar waarom lezen we niet meer ouderwets een boek in het vliegtuig? Bijvoorbeeld 'Normal accidents' van Charles Perow. Hij stelt onomwonden dat als we de samenleving steeds complexer maken, we moeten leren leven met systeemongevallen, die veroorzaakt worden door storingen, koppelingen, interacties, kettingreacties en domino-effecten van systemen die we vooraf moeilijk kunnen voorzien. Hij geeft afschrikwekkende voorbeelden van opgestapelde fouten bij chemische fabrieken en kerncentrales.

Nee, inderdaad geen boek om aan te raden voor onderweg naar Cancun, maar wel een thema om aan de rand van het zwembad over na te denken. Is een vliegtuig eigenlijk te hacken? Hoe complex willen we het maken met onze digitale vooruitgang?

 

Mijn gekozen waardering € -

Ruud Poels schrijft over veranderingen die hij ziet in de nieuwe economie. Hoe vinden mensen en organisaties daar hun weg in? En worden we er gelukkig van?