Recensie: bloemschikken met LEGO

Met een boeket van uitsluitend bouwsteentjes wist LEGO vorige maand de harten van verstokte LEGO-liefhebbers te veroveren en nieuwe fans voor zich te winnen. Er bloeit iets moois in LEGO 10280 Bloemenboeket.

Je moet het LEGO nageven: met gloednieuwe thema’s en series wist het merk het afgelopen jaar een paar heel nieuwe doelgroepen aan te spreken. Op de valreep van 2021 introduceerde de Deense speelgoedfabrikant de gloednieuwe ‘Botanical Collection’. Het bloemenboeket uit die serie is onmiskenbaar een van de hoogtepunten in het LEGO-assortiment in het nog redelijk verse jaar. Met zijn prachtige kleurenbalans en het uitgekiende gebruik van bestaande elementen wist LEGO met de kunstbloemen alle aandacht op zich te vestigen. Er is immers nogal wat fantasie voor nodig om in motorkapjes en surfplanken uit de LEGO City-serie en ‘schildjes’ uit de LEGO Creator Expert-serie onderdelen te zien van pioenrozen, madeliefjes en leeuwenbekken.

Ontwerpers Anderson Grubb en Astrid Sundorf Christensen slaagden er echter in en lijken LEGO met hun ongebreidelde fantasie een daverend succes te bezorgen. LEGO-doos 10280 –vanaf 1 januari verkrijgbaar in de webwinkel–was namelijk al binnen 3 dagen uitverkocht. Pas sinds begin deze maand is de doos weer op voorraad. Zo lang het duurt, want zelfs consumenten die nooit eerder een LEGO-doos aanraakten halen de doos in huis.

Tweetrapsraket

De bewondering onder wereldwijde LEGO-kenners en het ogenschijnlijke kassucces roepen een vraag op: waarom lijken consumenten als een blok voor het LEGO-bloemenboeket te vallen? Om die vraag te kunnen beantwoorden, stuurt LEGO een doos op ter recensie. Die is nog niet koud binnen of uit onverdachte hoek (van volwassenen die tot nog toe elke LEGO-bouwdoos links lieten liggen) klinken bewonderende geluiden. Zelfs de lokale bloemist toont zich nieuwsgierig naar het resultaat.

De positieve aandacht is in eerste instantie vooral te danken aan de optische balans in het LEGO-boeket. Nougatkleurige rozen, geavanceerde fuchsiakleurige leeuwenbekken, een paarse aster, een paar lavendelstengels, een slaapmutsje, twee madeliefjes en wat ‘groen’ in verschillende lengtes geven het idee alsof je echt een plukboeket op tafel hebt gezet. Natuurlijk is direct te zien dat dit boeket niet echt is –en zelfs geen kunstige nepbloemen bevat. Maar het zit wel zo knap in elkaar dat het een lust voor het oog is –met verwondering als tweetrapsraket: als eerste de verwondering over het mooie boeket, daarna nog meer verwondering over het feit dat het van LEGO is. Die combinatie maakt deze bouwdoos zo interessant –en nodigt bouwers ertoe uit om het boeket na het bouwen een prominente plaats in huis te geven.

Hoe evenwichtig de kleuren in het boeket zijn, blijkt nog eens extra als de zakjes met bouwstenen op tafel worden uitgestort. Zelfs los lijken de onderdelen een organisch geheel te vormen. Vier kleuren groen, verschillende roze- en fuchsiatinten en meerdere combinaties van bruin en beige zorgen voor rijke kleurschakeringen die toch niet druk of overweldigend zijn. Zelfs de tealkleurige stenenwipper past perfect in het plaatje.

Een nadere inspectie leert dat de onderdelen uit allerhande LEGO-productlijnen te komen: de bloemstelen worden gemaakt van LEGO Technic-onderdelen, de pioenrozen bevatten stuurtjes en motorkapjes uit LEGO City- en Technic-bouwdozen, de stampers van de oranje klaproos komen ook uit de Technic-serie en voor de bladeren en kleine bloempjes werd weer gegrasduind in andere LEGO-thema’s. Dat vereiste wel wat flexibiliteit van LEGO. Het merk heeft speciale regels voor de kleuren van onderdelen, bedoeld om de kosten in de hand te houden. Maar zwarte bloemstelen geven natuurlijk geen pas. Daarom werden de lange Technic-assen met permissie ‘zandgroen’ geproduceerd. Hoofdontwerper Anderson Grubb legde overigens onlangs ook uit waarom voor nougatkleurige rozen werd gekozen: rode rozen worden te veel geassocieerd met Valentijnsdag, terwijl het juist de bedoeling is om dit boeket veel langer te laten staan. Afijn, wie zijn of haar liefde toch met rode LEGO-rozen wil verrassen, kan alsnog bij LEGO terecht: doos 40460 uit de Botanical Collection bevat 2 rode rozen, samengesteld uit 120 stenen. Maar eerlijk is eerlijk: die missen de verfijndheid van dit boeket.

Plantaardige bloemen

Extra winst aan de bouwdoos is de aandacht voor duurzaamheid. Al langer werkt LEGO aan verduurzaming van zijn producten –met wisselend succes. Verschillende elementen uit het bloemenboeket werden echter gemaakt van plantaardig kunststof en suikerriet. De eerste indruk is dat de kwaliteit en het typische LEGO-gevoel bij deze elementen niet aan kracht inboet. Dat biedt dus perspectief voor de toekomst.

Het is eveneens winst dat LEGO met de doos het taboe op persoonlijke problemen probeert te slijten. Volgens de instructiehandleiding nam medeontwerper Christensen deel aan het ontwerpproces in het kader van een re-integratietraject na een periode van fysieke of psychische moeilijkheden. Dat durven toegeven voor een wereldwijd publiek is winst –en kan mensen in dezelfde situatie helpen om ook hun verhaal te doen. Interessant detail daarbij is natuurlijk dat bloemen in zo’n periode veel kunnen betekenen voor mensen met dezelfde klachten. En dat LEGO kan helpen om mensen rust te bieden. Het maakt de bouwdoos extra interessant.

Over dat bouwen gesproken: dat is een redelijk eenvoudig proces. De bloemen kennen nauwelijks geavanceerde bouwtechnieken, waardoor het boeket door nagenoeg iedereen kan worden gemaakt. Dat betekent wel dat er voor doorgewinterde bouwers weinig technische uitdaging in zit. Zij kunnen echter wel hun hart ophalen aan het creatieve gebruik van allerhande LEGO-elementen.

Wel jammer is dat de bouwinstructies voor bloemen waarvan er meerdere in het boeket zitten –de pioenrozen, madeliefjes en leeuwenbekken– herhaald moeten worden, al is het soms met een kleine variatie. Heb je één van deze bloemen gemaakt, dan weet je het eigenlijk wel en is de volgende bloem alleen maar een herhaling van zetten.

Wat daarbij niet helpt, is dat de instructiehandleiding op zwart papier is gedrukt. Dat maakt ‘m wel heel stijlvol, maar minder leesbaar.
Grootste nadeel is echter de klemkracht van sommige onderdelen. Daardoor vallen tijdens het LEGO-bloemschikken regelmatig blaadjes van de pioenrozen. Heel natuurlijk allemaal, maar wel lastig –zeker als het meerdere keren gebeurt.

Het zijn echter de enige negatieve kanten van het kunstbloemenboeket, al moet worden gezegd dat de bloemen (onnatuurlijk) zwaar aanvoelen en behoorlijk topzwaar zijn. Er is dan ook een hoge vaas nodig om ze in de toom te houden.

Op vaas komt het geheel echter goed tot zijn recht, al moet de vaas wel uit eigen voorraad komen. Het ontwerpteam kon namelijk niet tot een ontwerp komen dat géén afbreuk aan het boeket deed. Bovendien zou het kopers willen stimuleren om zelf na te denken over hoe ze hun bloemenpracht rangschikken. Eerlijk is eerlijk: een echte vaas past het beste. Op internet zwerven wat foto’s van gebruikers die een LEGO-vaas bouwden of de glazen fles uit LEGO Ideas 92177 Schip in een fles gebruikten. Die creaties doen het bloemenboeket echter meer dan eens te kort.

Hoe het boeket ook zal worden opgezet en waar het ook een plaatsje krijgt, LEGO heeft met LEGO 10280 Bloemenboeket laten zien boven de ‘standaardproducten’ uit te kunnen stijgen. De kunstbloemen hebben zo veel te bieden dat ze navolging verdienen. Hoe? Wie het weet mag het zeggen, maar als LEGO met motorkapjes en stuurtjes rozen kan maken, kan het vast nog heel veel meer.

Mijn gekozen waardering € -

Studeerde Political Sciences. Is erg geïnteresseerd in maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en de toepassing daarvan –met sterke nadruk op burgerrechten. Wat mág delft namelijk te vaak het onderspit in de discussie met wat kán. Rond dit thema komen overheid en bedrijfsleven al snel bovendrijven.