Sensueel trippen op Ibiza

Ken je dat? Dat je opeens elke keer als je je newsfeed bekijkt op social media je wordt gebombardeerd met specifieke berichten en advertenties die met jouw zogenaamde interesses te maken hebben? Nu hoeft dat niet eens zo heel erg te zijn. Wat pas echt vervelend wordt, is als die advertenties betrekking hebben op een levensfase waar je in zit, of zeg maar gerust oudere leeftijd die je hebt (je bent immers niet meer piepjong).

Ik krijg sinds begin dit jaar advertenties/berichten over afvallen, beter in je vel zitten, blubber-buiken wegwerken, hormoonschommelingen, droge huid en droog haar tegengaan en hoe je meer energie krijgt. Muur-pilates die fantastisch zou zijn voor vrouwen in de menopauze en Jennifer Lopez die een cremetje aanprijst waardoor je ‘geen enkel lijntje’ meer ziet in je gezicht. 

Of voormalig supermodel Elle MacPherson, ‘the body’ zoals ze ook wel werd genoemd, die een heel verhaal houdt over hoe slecht ze eraan toe was toen ze vijftig werd: kilo’s aangekomen, droge, slechte huid, haar hele hormoonhuishouding overhoop. Maar dat is nu allemaal voorbij, zegt ze stralend. Wat haar redding uit deze misère is geweest? Ik zou het niet weten, want ik had geen zin om het af te kijken. Bovendien: ik heb daar – ahum – toch allemaal geen last van? Dus wegwezen die stomme berichten. 

Onzeker

Als je niet al onzeker was, dan word je het wel van al die focus op deze vrouwelijke problemen en welk product of dienst je in die helse tijd, de menopauze, beslist moet kopen. Nou klopt het wel dat ik dit jaar 49 jaar word. Al die narigheid staat me dus nog te wachten. Alhoewel, laat ik maar eerlijk zijn: nachtzweten is begonnen en ik zie dat mijn lichaam aan het veranderen is.

Het is gewoon een feit. Ouder worden we allemaal (als we geluk hebben). Maar de focus op het vrouwelijk uiterlijk wordt zo langzamerhand echt strontvervelend en goedkoop. Hoe zit dat bij mannen? Krijgen zij berichten over hoe die bierbuik weg te werken of het kalende hoofd te verzorgen? Of zijn wij 50-jarige vrouwen gewoon de sigaar en zijn we de perfecte doelgroep voor marketeers om ons van alles aan te smeren?

Sensualiteit-coach

Of wat denk je van alle vrouwelijke coaches die zich profileren op social media, met name op Instagram, en die zich richten op vrouwelijke entrepreneurs of vrouwen die weer goed in hun vel willen komen te zitten, hun innerlijke goddess aan willen spreken, hun seksuele energie tot leven willen brengen, zodat alles weer gaat vloeien en bloeien. Over sensualiteit in je dagelijkse leven en ja, je meent het, ook in je business, zodat je meer klanten krijgt en meer omzet behaalt.

Je kunt dan bij deze vrouwelijke sensualiteit-coaches een retreat doen waarbij je met andere vrouwen in sessies je heupen losmaakt en met je onderlichaam al draaiend en kronkelend op zelfontdekkingstocht gaat om je authentieke, vrouwelijke zelf, de powerwoman, het seksuele wezen die je bent, te (her)vinden. Een transformatieve reis waarbij de empowerment-coach het vuur in je gaat ontsteken en zelf-liefde opbloeit als nooit tevoren. Dat laatste is mede te danken aan een speciaal voor jou gefabriceerde mix van kruiden, planten, wat paddo magic en weet ik veel wat voor andere, heerlijke stimuli in jouw ‘special blend’ terecht mogen komen.

Wat dat kost? 2.500 euries voor vier nachten in een luxueuze villa, met pure maaltijden verzorgd door een private chef op het magische eiland Ibiza. Hoe kan het ook anders. Het ultieme eiland van de ‘feminine energy’.

Authentiek sexy

De retreats, gericht op met name vrouwen, vliegen je om de oren. Is het niet het vrouwelijk uiterlijk waar van alles op aan te merken valt, nee, nu is ook het vrouwelijk innerlijk niet zoals het zou moeten zijn: krachtig, onbevreesd, avontuurlijk, authentiek sexy. Dat als van een innerlijke godin. Je moet er zeker een paar ruggen voor over hebben als je besluit je in te schrijven (‘er zijn nog maar een paar plaatsen over’) om als een goddelijk wezen uit Ibiza terug te keren. Dat alles aangeprijsd door uiteraard een coach die elk woord, elk gebaar met de nodige sensualiteit uitdrukt. De speelse blik en diep decolleté mogen er niet bij ontbreken. Druk maar op de reserveringsknop; ik ben de aangewezen persoon om je te begeleiden op jouw transformatieve, helende reis. Dat wil ze je zeggen. Dus hup, doe maar.

Dat wil jij toch ook? Cashen op Ibiza met behulp van onzekere, ingedutte vrouwen die weer tot volle bloei gebracht willen worden. Of tenminste zo’n retreat bijwonen en een beetje trippen op een ‘magic blend’ in een intieme, Mediterraanse ambiance. Werkelijk alles wordt uit de kast gehaald om deze vrouwen aan te spreken. Breathwork, meditaties, dansen onder de sterrenhemel, sound-healing, muziek, heerlijk eten, magie, luxe en dat alles in een idyllische omgeving die de ervaring onvergetelijk moet maken.

Niet goed genoeg

Die empowerment-industrie voor vrouwen die op Instagram sinds enige tijd is losgebarsten, is een verdienmodel geworden. Transformeren moeten we, want we zijn niet goed genoeg. Die boodschap draagt het, wellicht ongewild, toch uit. Is het niet uiterlijk, ook aan het innerlijk moet nu gesleuteld worden. En natuurlijk kunnen we dat niet alleen, daarvoor hebben we een coach nodig. 

Het maakbaarheidsideaal is niet onschuldig. Was je eerder nooit zo onzeker, dan word je het wel door alles wat je wordt aangeboden. De hele dag door. Er is altijd wel iets waar je niet helemaal blij mee bent, toch? Nóg een reden om social media weinig aandacht te geven.

Wat ben ik blij om als jong meisje op te groeien in een tijd waarin mobiele telefoons en social media nog niet geboren waren. Ik meen het oprecht als ik zeg dat ik medelijden heb met de jonge meiden in deze tijd. De gifbeker die langzaamaan wordt leeggedronken. Elke dag weer. Dat de jonge meiden van nu hun wapens hiertegen mogen vinden.

Beeld door Freepik

Mijn gekozen waardering € -

Schrijft op Mallorca over groen en eenvoudig leven, klimaat, natuur, (Spaanse) politiek, mensen- en dierenrechten. Voorheen jurist in Nederland. Ook te volgen op haar blog www.evalunes.com