Collectie

De Persgroep de grootste: de methode Van Thillo

Christiaan van Thillo sloop Nederland in 2003 binnen toen hij onverwacht het noodlijdende Parool overnam van PCM, een bedrijf dat nota bene op de grondvesten van Het Parool was gebouwd. Bij de Volkskrant hadden ze Het Parool het liefst willen sluiten om vervolgens de abonnees binnen te hengelen. Dat vonden ze bij PCM toch net te gortig. De mannen van Van Thillo namen de bedrijfsvoering en de inhoud op de schop, switchten naar tabloid en maakten er een renderende onderneming van.

Lees verder
Collectie

Nieuws in de aanbieding: hoe kranten DIRK-denken (3 voor de prijs van 1)

Nieuws is nog nooit zo goedkoop geweest. En dan heb ik het niet over Blendle waar je voor 10 cent een artikel kan kopen, of over Myjour waar Arnon Grunberg voor 15 cent van jou is, of over eLinea waar je voor minder dan een tientje alles kan lezen, of de Correspondent waar €5 voldoet voor een maand toegang, of de NRC reader die €5,99 kost, of TPO Magazine waar het zelfs voor €4,49 lukt.Voor 28 weken Telegraaf, AD, Volkskrant en

Lees verder
Collectie

Bye Bye Berliner, hello magazine: Volkskrant Sir Edmund

Volkskrant-abonnees kregen zaterdag in plaats van de katernen Wetenschap, Boeken, Reizen en Weekeind (samen 46 pagina’s vorige week) nu het magazine Sir Edmund (82 pagina’s): een nieuw tijdschrift voor het hoofd.“Het blad gaat over nieuwe inzichten en de laatste ontwikkelingen in het denken, van wetenschap tot kunst, van literatuur tot nieuwe media.” aldus hoofdredacteur Philippe Remarque.Het magazine is half-Berliner, wat een kleine besparing van papier opleverde (zo’n 10%) maar aan de inhoud was dat niet te merken. Ze hadden fiks uitgepakt:

Lees verder
Collectie

Pijnlijke rectificatie in Volkskrant – vooral voor Rijkman Groenink

Zaterdag bracht de Volkskrant de onthutsende scoop over bankiers die privé geld in een mega-windmolen in Medemblik hadden gestoken. Hoeveel duurzame energie de molen had opgelverd werd niet onthuld, maar wel hoe Rijkman Groenink (ex ABN Amro) en andere ‘topstukken’ uit financiële wereld zich via de belasting verrijkten met de windmolen.Bij het artikel van Merijn Rengers en John Schoorl was een aparte verklaring van Rijkman Groenink geplaatst, tussen 48-punts aanhalingstekens – ten teken dat het hier een direct citaat betrof. Vandaag opnieuw

Lees verder
Collectie

Nijkamp-gate of Nijkamp-hetze? Hebben de media het gedaan?

In VU-blad Ad Valvas, waar Nijkamp zijn reactie plaatste, was aanvankelijk sprake van onderschatting van de “complexe dynamiek in het moderne onderzoek” maar het was ook een “hetze” die “de wetenschap als geheel ten onrechte ernstige schade heeft toegebracht”. Nijkamp had het vooral voorzien op Frank van Kolfschooten die zijn voorbeelden maar een beetje bij elkaar zou Googelen. Volgens Nijkamp had hij beter “peers” (dus collega’s van Nijkamp) kunnen vragen.Nijkamp stelt voor ‘zelfplagiaat’ niet meer te gebruiken en voortaan te

Lees verder
Collectie

Wie is er bang voor @JaapJansen?

Als in een persbericht het woord “onderzoek” opduikt moet op elke redactie een sirene gaan loeien. Het is vermomde PR: bedrijven op zoek naar gratis publiciteit. De kwaliteit van het onderzoek is nihil, de nieuwswaarde dubieus. Maar journalisten zijn dol op geinig onderzoek, ongeacht hoe het gedaan wordt. En als de krant zelf de opdracht geeft, is kritische distantie erg ver weg.Zo schreef de Volkskrant vorige week over “De 100 invloedrijkste twitteraars van Nederland“. Jaap Jansen (Pauw & Witteman) is de twitteraar “met de

Lees verder