Theaterfestival 2018 opent met strafbaar feit

Op 6 september 2018 liet Chokri Ben Chika zijn gevoel voor humor achter in België. Hij toog met een gevulde jerrycan naar de Amsterdamse Stadsschouwburg en pleegde een strafbaar feit. Hij bedreigde een tot de nok gevulde Rabozaal met een niet van echt te onderscheiden nepwapen. Hij vertelde dat hij bewondering had voor de anonieme Tunesiër die met zijn zelfverbranding het begin had ingeluid van de Arabische lente. Deze avond zou ook het NOS Journaal eindelijk weer eens met theater openen, verzekerde hij de doodstille zaal.

Lees verder

Paradisodebat 2018: Optimistische kunstsector wil minder aanbod en beter loon.

Minder aanbod van gesubsidieerde kunst is goed voor het land. Antoinette Laan, cultuurwoordvoerster van regeringspartij VVD, vindt dat al zeker 8 jaar. Zij stelde reeds in 2011, toen nog als wethouder in Rotterdam, dat ze niet begreep waarom kunstinstellingen op doordeweekse dagen open waren. Immers: iedereen was dan aan het werk en kon dus toch niet komen kijken.

Lees verder

Paul Carrack: “Ik heb betere liedjes geschreven dan How Long”

De Engelse zanger Paul Carrack heeft sinds de jaren zeventig wereldwijd succes als bandlid van Squeeze, Ace, Mike and the Mechanics en als soloartiest. How Long, Tempted, Silent Running, The Living Years en Dedicated zijn een paar van de wereldhits die Carrack schreef. Op 7 september verschijnt zijn nieuwe soloplaat These Days en in oktober speelt hij in vijf Nederlandse theaters. Carrack toert momenteel ook met Eric Clapton. Reporters Online popjournalist Peter Schavemaker interviewde Paul Carrack.

Lees verder

Beyond Klimt: hoe een nieuw (kunst)tijdperk werd ingeluid

Ter gelegenheid van de honderdste sterfdag van Gustav Klimt lopen er momenteel twee tentoonstellingen in Wenen waar zijn werk centraal staat. Een daarvan, Beyond Klimt, zal vanaf eind september ook in Brussel te zien zijn. Wat maakte Klimt tot de wegbereider van een nieuw (kunst)tijdperk?

Lees verder