Julian Barnes’ geheugenspel op de planken

Hoe betrouwbaar zijn onze herinneringen? Wat is eigenlijk écht waar van ons leven, en wat hebben we verzonnen of anders onthouden dan het in werkelijkheid was? De veelbekroonde roman ‘Alsof het voorbij is’ van Julian Barnes cirkelt rondom die vragen. Madeleine Matzer van MATZER Theaterproducties raakte in de ban van valse herinneringen en wenselijk geheugen, en brengt het verhaal in een speciale enscenering op de planken.

Lees verder

De vertaler verhaalt… Het huis met de schaduw

‘Het huis met de schaduw’ van Aminatta Forna, onlangs ‘Boek van de Maand’ in De Wereld Draait Door, is een boek zonder omhaal van woorden. Vertaalsters Aleid van Eekelen-Benders en Marijke Versluys wogen hun tekst op een goudschaaltje. ‘Doordat je zo zuinig met je woorden moet omspringen komt het er extra op aan welke je kiest.’

Lees verder

Beeld Spraak: World Citizenship

Ze noemt zichzelf ‘Frengels’, maar eigenlijk is schrijfster Tatiana de Rosnay (1961) gewoon een wereldburger. Sinds ze met de roman ‘Haar naam was Sarah’ (2007) een miljoenenpubliek bereikte, reist ze de hele wereld over. Het kon ook eigenlijk niet anders, met al die verschillende nationaliteiten en culturen in haar bloed…

Lees verder

Wind in de zeilen bij Tatiana de Rosnay

Sinds ze wereldwijd doorbrak met de roman ‘Haar naam was Sarah’ is Tatiana de Rosnay een van de meest gelezen Franse auteurs van Europa. Alleen al in Nederland gingen er al ruim 1,3 miljoen exemplaren van over de toonbank, en ook de romans die daarna kwamen werden bestsellers. Weinig te wensen over, zou je denken, maar De Rosnay barst van de ambities. ‘Ik wil de Woody Allen van de literatuur worden.’

Lees verder

Wat rest is poëtische uitzichtloosheid

Met zijn roman ‘Wat rest’ won Peter van Kraaij nét niet de Bronzen Uil 2013. Helaas, want zijn schrijnende getuigenis van een sterven aan de last der herinnering aan de genocide in Kigali verdient het om gelezen te worden.

Lees verder