William Basinski als rouwbegeleider: de Amerikaanse kunstenaar en avant-gardecomponist transformeert verdriet naar diepe meditaties van gedoemde schoonheid

De Amerikaanse kunstenaar en avant-gardecomponist William Basinski (1958), die momenteel in Los Angeles woont en werkt, maakte naam als maker van diepgaande instrumentale beschouwingen over dood en verval gemaakt met ondermeer tape-loops (herhaalde geluidsfragmenten op, oorspronkelijk, een magnetische bandlus). Op zijn nieuwe album ‘Lamentations’, geconstrueerd met opnamen en geluidsstudies uit zijn archieven van 1979 tot nu, doet de kunstenaar de tijd zuchten in diepe meditaties die als nevelen van gedoemde schoonheid aan en over de rand van de afgrond zweven.

Lees verder

Het kerstverhaal voelen in een prentenboek

Iedereen bereiken met het kerstverhaal, dat is wat heel gelovig Nederland wil. Er zijn prachtige prentenboeken met het kerstverhaal, maar wat is er voor kinderen met een visuele beperking? Daar bedacht Stichting PrentenboekPlus wat op: een voelbaar “Het kind in de kribbe”.

Lees verder

Elektronische muziekproducent Domenique Dumont maakt wervelende soundtrack bij klassieke Duitse stomme film ‘Menschen am Sonntag’ uit 1930

“People On Sunday” is een originele soundtrack van een stomme film uit 1930 bekend als “Menschen Am Sonntag”. De film, gebaseerd op een scenario van Billy Wilder, is een sleutelwerk van de Duitse cinema in het interbellum. De elektronische muziekproducent Domenique Dumont werd uitgenodigd om de score te componeren voor een speciale vertoning met live optreden op het Les Arcs Film Festival in de Franse Alpen in december 2019.

Lees verder

“Hart en ziel komen er bekaaid af”

Drie keer heeft ze haar voorstelling Niet Normaal kunnen spelen. Sindsdien weet cabaretière Nathalie Baartman (47) weer heel zeker wat ze op het podium heeft te zoeken. Ook al moet ze nu opnieuw in de pauzestand. “De wereld heeft wél cabaret nodig.”

Lees verder

Clippings ‘Visions of Bodies Being Burned’: Halloween Horrorcore Hiphop met bite

In het horrorgenre zijn sequels een must. Zoals door het personage Randy Meeks als onderdeel van zijn bassisset regels om elke horrorfilm te overleven uitgelegd in Scream 2: “Er zijn bepaalde regels waaraan je je moet houden om een succesvol vervolg te maken. Nummer één: het aantal lichamen is altijd groter. Nummer twee: de sterfscènes zijn altijd veel uitgebreider – meer bloed, meer bloed. En nummer drie: neem nooit, onder geen enkele omstandigheid, aan dat de moordenaar dood is.” Overigens haalde Randy zelf niet levend het einde van Scream 2.

Lees verder