Het Londense 12 Ensemble bestendigt haar reputatie als baanbrekend strijkorkest met het indrukwekkende nieuwe album ‘Death and the Maiden’

Het 12 Ensemble uit Londen heeft zich in korte tijd bewezen als een modern, baanbrekend en virtuoos strijkorkest. De kern van de groep bestaat uit twaalf eersteklas kamermuzikanten, barstensvol jeugdige energie en passie. Het ensemble bestendigt nu haar reputatie als een toonaangevend strijkorkest van de 21ste eeuw met het indrukwekkende nieuwe album ‘Death and the Maiden’.

Lees verder

IFFR 2020 deel 4: Bizarre vuurtorenwachters, Eskimo’s en een lamaherder in de Andes

Dit blog gaat over drie totaal verschillende films. ‘The Lighthouse’, een absurdistische black comedy over twee vuurtorenwachters op een verlaten eiland in New England. ‘One Day in the Life of Noah Piugattuk’, over een conflict tussen het leven van de Inuit (Eskimo’s) in het Arctisch gebied en Whiteman een Canadese ambtenaar. Leven volgens de vrije rauwe natuurwetten en leven naar ambtelijke regels. En ‘Piedra Sola’ opgenomen met natuurlijk licht in het Andes gebergte over een lamaherder en lokale rituelen.

Lees verder

IFFR 2020/ verslag 3: Filmmaker Marion Hansel: diepgang en rust

Elk jaar zet het IFFR enkele filmmakers in de spotlights. Dit jaar zijn de Filmmakers in Focus de Belgische cineast Marion Hӓnsel en de Amerikaanse Beth B. Van Hӓnsel zag ik drie films en een documentaire over haar: ‘Par de là les Nuages’ ( Bij de wolken) + interview. ‘Between the Devil and the Deep Blue Sea’, haar eerst korte film ‘Equilibres’ en haar laatste video essay ‘Il Etait un Petit Navire’ ( er was eens een klein bootje).

Lees verder

IFFR 2020/ verslag 2: IJzersterke film Paradise Drifters van Mees Peijnenburg

Mees Peijnenburg (1989) maakt zijn debuut feature film met Paradise Drifters. Een zeer intense film over drie jonge mensen die zwaar beschadigd zijn door het leven. Sinds de indrukwekkende film ‘The Tree of Life’ van Terrence Malick, heb ik niet meer s-nachts uren wakker gelegen van een film. De intense beelden gaan onder de huid zitten. De film is te vergelijken met indringende films als ‘Biutiful’ van Alejandro González Ináritu (een inspiratiebron voor Peijnenburg) en het Franse La Haine van Mathieu Kassovitz, over jongeren uit de buitenwijken van Parijs die in opstand komen.

Lees verder