Peter Teffer schrijft een recensie nieuwe stijl. De komende dagen kunt u zijn mening volgen via een liverecensie.

STEUN RO

We gaan eens iets nieuws doen.

Geregeld schrijf ik recensies van nonfictieboeken over de invloed van internet voor de bijlage Boeken van NRC Handelsblad, zoals dezedeze, oh, en deze twee. Dat pak ik meestal als volgt aan: ik lees het boek en tijdens het lezen markeer ik passages en maak ik aantekeningen in de kantlijn. Het schrijven van de recensie begint echter pas nadat ik het hele boek uit heb en ik mijn gedachten erover een beetje heb laten sudderen.

Maar wat zou er gebeuren als ik al begin te schrijven voordat ik het boek uit heb? Soms begin ik hoopvol aan een boek, maar blijkt later dat de argumentatie toch niet zo sterk is. Of andersom. Zou het aardig zijn om dat proces te documenteren? Een website biedt bij uitstek de mogelijkheid om een artikel gaandeweg aan te vullen. Voeg daar de groeiende populariteit van liveblogs aan toe en zo kreeg ik het idee om eens het hele proces van een boekrecensie te documenteren. Geen liveblog, maar een liverecensie.

Het kan een aardig experiment worden: valt het intellectuele proces van lezen en reflecteren te combineren met een vorm die snelheid en vluchtigheid suggereert?

Om het geheel een extra dimensie te geven, heb ik voor het te recenseren boek gekozen voor Digitale dementie: Hoe wij ons verstand kapotmaken van Manfred Spitzer. De Duitse psychiater/psycholoog Spitzer waarschuwt volgens de achterkant van het boek dat "te veel computergebruik leidt tot 'digitale dementie'". Een passend onderwerp voor dit experiment, lijkt me zo.

Hoe gaan we het aanpakken? Ik denk nu dat het slim is om na elk hoofdstuk (veertien in totaal, exclusief voorwoord en inleiding) een update te plaatsen. Misschien kom ik er gaandeweg achter dat ik meerdere hoofdstukken tegelijk wil behandelen, of juist gedeeltelijke hoofdstukken. We zien wel. U bent van harte uitgenodigd om mee te lezen en te reageren.

Word abonnee van Achter de Technologie door de iPhone- en iPad-app te downloaden of een browserabonnement te nemen op de artikelen van Peter Teffer. Eerst een proefabonnement? Als u de code 0004ACDNPTF invult na aanmelding, krijgt u tot en met aanstaande zondag 30 juni gratis toegang.

In de afgelopen jaren zijn superhelden de favoriete hoofdpersonen van veel Hollywood-filmmakers geworden. Maar wie zijn de bedenkers van de helden die iedereen kent en hoe opereren de uitgeverijen die de personages bezitten?ΠPeter Teffer interviewt stripmakers en analyseert de economische en culturele impact van de superheld.

Geef een antwoord