Rikko Voorberg: ‘De mens moet weer zelf een schepper worden’

Is er nog niet genoeg woede en agressie in onze wereld? Je zou denken van wel, maar toch vindt Rikko Voorberg (36) dat we er niet genoeg van kunnen hebben – althans, van góéde woede. In zijn boek ‘De dominee leert vloeken’ houdt de theoloog een nuchter pleidooi om woede en agressie te gebruiken als een positieve kracht om de wereld te veranderen. ‘Er ligt veel meer in onze macht dan we denken, als we maar in beweging komen.’

Lees verder

Op pad met André Manuel

In De Onzen laat cabaretier André Manuel zijn publiek weer alle hoeken van de actualiteit zien. Met dank aan zijn familiebedrijfje, dat in een Volvo stationwagon past. En dan rijdt opa Louis ook nog mee. Een impressie vanaf de achterbank: “Dat was ‘nen goeien.”

Lees verder

Wetenschap bewijst: kunst brengt vooral lager opgeleiden geluk

Een van de sterkste argumenten van de tegenstanders van kunstsubsidies is, dat de gewone man niets aan kunst heeft. Dat argument is nu door wetenschappelijk onderzoek weerlegd. ‘Geluksprofessor’ Ruut Veenhoven presenteerde deze week een onderzoek waaruit bleek dat vooral lager opgeleide mensen gelukkiger worden van kunst. Ze worden er zelfs gelukkiger van dan van sport, zowel passief als actief, of van gewoon uitgaan naar bioscoop, disco of kroeg.

Lees verder

‘Subsidies steunden altijd de leidende cultuur’

Dit verhaal schreef ik in 2003, naar aanleiding van het verschijnen van een groot historisch onderzoek naar het schouwburgbezoek. Ik keer er vaak naar terug, dit onderzoek. Omdat het me met beide benen op de grond houdt tijdens het schreeuwen om cultuur. En omdat het de noodzaak onderstreept om het systeem toch maar eens grondig te herzien.

Lees verder

Fuocoammare: een humane film over Lampedusa die iedereen moet zien

Fuocoammare dat vuur in de zee betekent, is een film over het immense vluchtelingen probleem in Lampedusa. Tienduizenden vluchtelingen voornamelijk uit Afrika en Syrië wagen hun leven in gammele bootjes, op zoek naar een menswaardig bestaan. De film gemaakt door de Italiaan Gianfranco Rosi won zeer terecht een Gouden Beer voor Beste Film in het filmfestival in Berlijn. Iedereen die een idee zou willen krijgen van hoe het vluchtelingen probleem er echt uit ziet, zou deze film moeten zien.

Lees verder