Aluin leerde het vak in de kroeg, de beste plek voor elk theatertalent

Theatergroep Aluin bestaat 25 jaar. Het gezelschap, ontstaan op de Utrechtse acteursopleiding, vierde dit op de plek waar het allemaal begon: het Utrechtse Theatercafé De Bastaard. Zondag 23 oktober hernamen ze hun eerste voorstelling ooit, een toneelstuk getiteld ‘Het’, gebaseerd op de novelle Het beest in de jungle van Henry James. Over een man die denkt dat hij voorbestemd is voor iets groots en een vrouw die een vaag vermoeden heeft wat dat zou kunnen zijn. Het weerzien was hartverwarmend.

Lees verder

Herta Müller: ‘Ik vind kleine dingen mooi’

Deze week verscheen de autobiografie van Nobelprijswinnares Herta Müller. Enkele jaren geleden had A Quattro Mani een exclusief interview met de Roemeense schrijfster, toen haar eerste bundel van poëziecollages verscheen, De rokkenjager en diens bijdehante tante. We spraken haar bij haar thuis in Berlijn, ze liet zien hoe haar poëziecollages tot stand komen, en het maken van een foto bracht haar – maar ook ons – het kippenvel op de armen. Het was een van de indringenste ontmoetingen met een schrijver die we ooit meemaakten. Ter gelegenheid van het verschijnen van de autobiografie van een van de grootste schrijvers van Europa, een herpublicatie van dit interview.

Lees verder

Expositie Celluloid: projectoren zelf interessanter dan het geprojecteerde

In Filminstituut Eye is ‘Celluloid’ te zien. Een expositie met allerlei filminstallaties op celluloid in plaats van digitale video. Dit is de eerste tentoonstelling in het prachtige filmmuseum, waar ik niet enthousiast van terugkwam. Vrijblijvend en saai werk met enkele lichtpuntjes. ‘Celluloid’ beoogt de magie van filmstrook, lens, licht en geluid tastbaar te maken, maar slaagt daar mijns inziens geenszins in.

Lees verder

Onze acteurs zijn opgebrand, het publiek is de weg kwijt. Red het theater!

Dit stuk gaat me heel veel vrienden kosten, maar het moet er even uit. Het gaat namelijk slecht met de toneelsector. En ik zie steeds beter waar dat aan ligt. En dat is nu eens niet Halbe Zijlstra. Of de VVD, of de bevolking, of Nederland in het algemeen, dan wel de tijdgeest. En het ligt ook niet aan Netflix of voetbal, en ook niet aan Geert Wilders of Joost Niemöller, hoe graag ik ook zou willen dat zij de schuld van alles zijn. Het ligt, vrienden en soon to be ex-vrienden, aan de toneelsector zelf. Jullie hebben de afgelopen decennia keihard je best gedaan de boel naar zijn gallemiezen te helpen, en het is gelukt. Gefeliciteerd.

Lees verder

Hitweek en Aloha: stem van een nieuwe generatie

Alles wat hip en langharig was in de jaren zestig las Hitweek, spreekbuis van alternatieve muziek en flower power. In 1969 ging Hitweek verder als Aloha. De toon veranderde, werd dogmatischer en minder vrolijk. In de kolommen van Aloha maakten de speelse sixties plaats voor de hardere jaren zeventig.

Lees verder

Alberto Garlini: ‘Schrijven en lezen is één grote oefening in tolerantie’

Afgelopen dagen stond de Italiaanse plaats Pordenone weer in het teken van literatuur. Organisator Alberto Garlini, auteur van ‘De Wet van de haat’, gelooft in de kracht van fictie en verbeelding, zeker in moeilijke tijden. ‘Als mensen meer goede romans zouden lezen, zouden ze opener en ruimdenkender worden.’ Een rondwandeling door Udine met Alberto Garlini, de plaats waar zijn roman zich afspeelt.

Lees verder