Bevlogen Dudok Quartet Amsterdam omhelst Brahms en triomfeert
Het Dudok Quartet Amsterdam viert op een nieuw dubbelalbum de muziek van Johannes Brahms met diens strijkkwartetten No.1 en No.2 Op.51, No.3 Op.67 en strijkkwintet No.2 Op.111.
Het Dudok Quartet Amsterdam viert op een nieuw dubbelalbum de muziek van Johannes Brahms met diens strijkkwartetten No.1 en No.2 Op.51, No.3 Op.67 en strijkkwintet No.2 Op.111.
“En toen moest ik ook dat inzien: dat je niet kunt leven, niet kunt groeien, zonder een verkeerde vriendschap mee te maken.” Die conclusie trekt althans Elisa, de hoofdpersoon van Silvia Avallones nieuwe roman Een vriendschap. Veel mensen zullen het waarschijnlijk herkennen, die aantrekkingskracht tot een vriend of vriendin die eigenlijk niet goed voor je is of bij je past, maar die je tegelijk ook maar moeilijk de rug toe kunt keren.
De gerenommeerde Amerikaanse componist, regisseur en producer John Carpenter en zijn muzikale partners Cody Carpenter en Daniel Davies weten niet van ophouden.
De maan als katalysator van vervreemding en lucide dromen. De Japanse pianiste Erika Dohi bracht dit voorjaar het album I, Castorpollux uit, met daarop een verwijzing naar de twee manen en hun vreemde, bijna onwerkelijke licht uit 1q84, de beroemde trilogie van de Japanse schrijver Haruki Murakami. De vier leden van experimenteel Brits popensemble Vanishing Twin zijn op hun nieuwe album Ookii Gekkou eveneens in de ban van het ‘oog van de nacht’.
Een lichtvoetig en fijnzinnig boekje over yoga, dat is wat de Franse auteur Emmanuel Carrère van plan is te schrijven. Dan bedoelt hij niet de veredelde vorm van gymnastiek die zovelen beoefenen, nee, hij heeft het over de gewijde yoga die leidt tot het kalmeren van de geest, tot sereniteit en zuivere waarneming van wat is. Al gaat ook na jarenlange oefening zijn zelfgenoegzame ego nog steeds geregeld met hem aan de haal, geeft Carrère ruiterlijk toe.
Kunstenaar Jan van Herwijnen (1889-1965) brak in 1920 door met een opmerkelijke serie tekeningen. In het Willem Arntz Huis te Utrecht portretteerde hij 32 chronisch-psychiatrische patiënten. “Uit mededogen,” zoals Museum MORE het nu verwoordt.