Nog vijf jaar op dit schip blijven

A/B MS TIËSTO – Vincent Fijneman vaart sinds negen jaar met zijn gezin op de 110 m lange Tiësto uit Lanaye. Hij is geboren in Wallonië uit een Waalse moeder en een Nederlandse vader en ging in Maasbracht naar school, omdat er in de buurt van Luik minder internaten zijn en vrienden ook dat internaat bezochten. Hij denkt nog een jaar of vijf op dit schip te blijven. ‘Dan hebben we haar 15 jaar en dan is ze afgeschreven. Ik zal dan nog een keer een stap willen doen. In België werkt dat namelijk anders. In België kun je niet voor honderd of 120 procent lenen en moet je 1/3 deel aan startkapitaal hebben. Je mag het schip in de eerste vijf jaar niet verkopen. Verkoop je haar wel, dan moet je een boete betalen, omdat de staat je dan als een handelaar ziet’, legt hij uit.

Lees verder

ZZP-hoofdstad

De laptopnomaden van Amsterdam gebruiken de stad als kantoor en doen vergezeld van hun plicht­ matige latte macchiato overal zaken – in cafés, broedplaatsen en flexkantoren. De toekomst van werken is hier.

Lees verder

IATA ziet winsten en bedreigingen

Naast solide winstcijfers van IATA zijn er diverse redenen tot zorg. “Momenteel hebben we te maken met tegenwind van hen die de voordelen van globalisering ontkennen en weer neigen naar protectionisme”, aldus IATA topman Alexandre de Juniac. Vliegen blijft met afstand de veiligste vorm van reizen. In 2016 voerden de airlines 40,4 miljoen vluchten uit met 10 fatale ongelukken. Er waren geen vliegtuigen total loss in 2016.”

Lees verder

Belgen met Nederlands bedrijf

A/B MS NIL DESPERANDUM – Bjorn Blassieux en Bianca Turnier varen op de vloeibare veevoedertanker Nil Desperandum. Ze zijn beide Belgisch maar varen onder Nederlandse vlag, omdat ze in België geen staatsgarantie kregen en in Nederland wel. Ze komen met hun schip regelmatig door sluis Yvoz Ramet en ondervinden hinder van de vele vertragingen bij die sluis. Sluis Yvoz Ramet is inmiddels berucht in de binnenvaart, omdat het falen daarvan een toonbeeld is van bureaucratie en verkeerd beleid. Bij Yvoz Ramet zijn de oude sluizen niet aangepast op de huidige scheepscapaciteit en vertonen achterstallig onderhoud. De nieuwe sluis heeft nauwelijks gefunctioneerd voordat die in storing viel.

Lees verder

Solliciteren 3.0: Geen woorden, maar gamen

Technologen en innovators melden zich niet meer aan met een sollicitatiebrief, maar bewijzen zich direct met een hack, puzzel of een game. De gamification van werving en selectie groeit menig traditionele recruiter boven het hoofd.

Lees verder