“Je gaat niet naar de klote als je van het gebaande pad stapt”

Fotograaf en kunstenaar Sven Signe den Hartogh stopte op zijn achttiende met school en zocht een paar jaar later bewust geen werk. Dat was stom, onverantwoord en raar, oordeelde zijn omgeving. Zijn opa en oma noemden hem nutteloos, hij ging naar de klote en er zou niets van hem terechtkomen. Sven bewees het tegendeel.

Lees verder

Regelzucht en controledrift maken bedrijfsvoering minder leuk

A/B MS JANTINE – Jan Wagemaker vaart samen met zijn vrouw op de kempenaar Jantine. Hij vaart zijn hele leven en verwacht zijn tijd vol te kunnen maken op dit schip, ondanks dat het in zijn beleving voor de kleine schepen minder wordt in de toekomst. Het baart hem zorgen dat in de laatste vijf jaar de regelzucht en de controledruk behoorlijk zijn toegenomen.

Lees verder

Handhaving ADN kan kleine binnenvaart 1 miljoen ton lading kosten

ROTTERDAM – De handhaving van het ADN door ILT&T kan de kleine binnenvaart 1 miljoen ton lading kosten, omdat veevoeder in een aantal gevallen onder het ADN blijkt te vallen. De situatie is actueel, omdat IL&T in september 2016 een controle uitvoerde op een binnenvaartschip en monsters van de lading palmpitschilfers (UN1386) nam. Bovendien stond op de documenten van het zeeschip dat de lading onder de wetgeving van gevaarlijke stoffen valt. Dit is al jaren zo, maar niemand handelde daarnaar. Volgens Erwin Tijssen van BLN is de oplossing het aantonen dat de stof onder bepaalde omstandigheden niet gevaarlijk is. Die ruimte biedt het ADN.

Lees verder

Traditionele binnenvaart gaat verdwijnen

BRUSSEL – De Europese Schippers Organisatie (ESO) wil de grote kloof tussen politieke beslissingen en individuele binnenvaartondernemers zo klein mogelijk te maken, dat benadrukte Christiaan van Lancker (ESO) tijdens zijn speech op 20 februari op de nieuwjaarsreceptie van zijn organisatie in Brussel. Want in de toekomst gaat het traditionele beroep van binnenvaartschipper veranderen, dat vertelden Bruno Georges van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) en Daniëla Rosça van het Directoraat Generaal Mobiliteit en Vervoer (DG-Move) tijdens dezelfde receptie.

Lees verder