Workshop Poetry Performance leert dichters wat ‘rust nemen’ inhoudt: ‘mijn volgende optredens worden nu een stuk langer.’

‘Er zou een verschil zijn tussen papieren gedichten en gedichten die alleen maar passen in een voordracht. Ik vind het dan in allebei de gevallen geen goed gedicht. Een goed gedicht kun je goed lezen, en ook herlezen, maar past ook heel goed in een performance.’ Dichteres Anne van Winkelhof heeft duidelijke opvattingen over wat poëzie tot goede poëzie maakt. Met haar voltooide studie Nederlands en Retorica is ze inmiddels een bekende verschijning in poëzieland.

Lees verder

Vincent van Gogh wilde de kunst vernieuwen naar Japans voorbeeld

In het Van Gogh museum in Amsterdam vindt tot en met 24 juni de tentoonstelling Van Gogh & Japan plaats. Er zijn ongeveer 60 schilderijen, tekeningen en een grote verzameling Japanse prenten te zien. De expositie toont hoeveel Vincent van Gogh is beïnvloed door Japan in zijn manier van werken. De gevarieerde kunst wordt uitstekend belicht en de indeling en de manier van tentoonstellen is uitgekiend en subtiel.

Lees verder

Blaudzun: “Ik heb meer in de spiegel gekeken dan voorheen”

Op 6 april verscheen de nieuwe cd _UP_ van singer-songwriter Blaudzun (Johannes Sigmond). De plaat is het derde deel van een trilogie, eerder verschenen Jupiter part I en Jupiter part II. En toch neemt _UP_ een andere plaats in binnen dit muzikale drieluik. Reporters Online popjournalist Peter Schavemaker interviewde Blaudzun over _UP_ en zijn muzikale keuzes en ambities.

Lees verder

Foley artiest Ronnie van der Veer: “Het leuke van geluid is dat het onbewust werkt”

Ronnie van der Veer is foley artiest. Hij maakt de alledaagse geluiden in films: voetstappen, het ritselen van kleding, het piepen van een deur. Als hij zijn werk goed doet, valt het niemand op. “Vaak zeggen mensen na afloop van een film dat ze het camerawerk mooi vonden. Over geluid hoor je ze nooit. Geluid komt wel binnen, maar minder bewust.”

Lees verder