ITA is een hopeloze naam voor een kunsthuis. Maar een alternatief is er niet voor het Amsterdamse stadstheater

Toneelgroep Amsterdam en Stadsschouwburg Amsterdam gaan samen verder als ‘Internationa(a)l Theater Amsterdam’ (ITA). Niet te verwarren met het net niet opgeheven Internationaal Danstheater Amsterdam. De naam ‘ITA’ vind ik nogal kil. Misschien even kil als Toneelgroep, maar daar zat tenminste nog het woord “groep” in. Dat heeft iets gezelligs.

Lees verder

Tijgerblog 2 IFFR/ Grotere diversiteit onder Bero Beyer

Twee films in dit blog. De nieuwe film An Impossibly Small Object van David Verbeek en een zeer fantasierijke Italiaans debuutfilm Guarda in Alto van Fulvio Risuleo. De enige overeenkomst is de fraaie wijze waarop beide films gedraaid zijn. Bij Verbeek is dat door Morgan Knibbe van de buitengewone film  met de prachtige titel Those Who Feel The Fire Burning. Deze totaal verschillende films zijn een goed voorbeeld van een meer kleurrijk en divers programma, onder leiding van de energieke filmstimulator Bero Beyer.

Lees verder

Tijgerblog 1 IFFR 2018: Charlotte Rampling: be open for creativity

Dit jaar op het 47e International Film Festival Rotterdam komen er bekende sterren uit de filmwereld naar Rotterdam. Zoals actrice Charlotte Rampling, cineast Paul Schrader, regisseur Paul Thomas Anderson en de Taiwanese filmmaker Apichatpong Weerasethakul. In deze eerste blog een stuk over Hannah, de nieuwe film met Charlotte Rampling,  gelardeerd met fragmenten uit het interview van deze Britse mysterieuze  actrice met filmcriticus Floortje Smit (de Volkskrant).

Lees verder

Waarom het goed is dat het Holland Festival de focus op Afrika zet, en niet kiest voor een enkele artistiek leider.

Kentridge en Faustin Linyekula. Onthoud die namen, als je niet al kende, want ze gaan het komende jaar het gezicht van Nederland mede bepalen. Ze zijn door het Holland Festival aangesteld als ‘associate artist’. Hiermee zet het festival het fenomeen ‘artistiek leider’ buiten de deur. Een noodzakelijke keuze in een tijd waarin de prijs voor dat soort figuren sneller stijgt (en daalt) dan die van Bitcoin. Het festival heeft onvoldoende financieel draagvlak om risico te nemen met een wereldberoemd boegbeeld, dat duur is en mogelijk nevenfuncties heeft. Iets waar Amsterdam slechte ervaringen mee heeft.

Lees verder

We brengen minder tijd lezend door, maar daar merkt de boekverkoper niets van. Doet de overheid genoeg aan leesbevordering, of te veel? (Waarom e-books nog altijd veel te duur zijn)

‘Een goed geletterd vermogen is voorwaarde om – nu en in de toekomst – te kunnen functioneren in onze informatiesamenleving en kenniseconomie.’ Dit stond te lezen in het persbericht dat KVB Boekwerk vorige week verstuurde. Aanleiding was een SCP-onderzoek waaruit bleek dat we in Nederland weer minder tijd lezend doorbrengen dan tien jaar geleden. Er staan indrukwekkende percentages bij. ‘Ruim tien jaar geleden las 90% minstens 10 minuten per week, in 2016 was dit 72%.’ Vooral onder twintigminners is de daling dramatisch.

Lees verder