‘De samenleving is preuts geworden.’ Ronald Giphart over liefde, seks en schrijven

Het is een heerlijk zomerboek: ‘Harem’, de nieuwe van Ronald Giphart. Voor het eerst in jaren komt er weer een flinke dosis seks in voor. ‘Laatst nog werd ik bij een lezing door een bibliothecaresse aangekondigd: “Dames en heren, hier is de man die alles van seks weet!” Interview dus met de man die alles van seks weet – of er in elk geval ongegeneerd over schrijft.

Lees verder

Groot retrospectief Woody Allen in Eye

Er is geen één andere filmmaker als Woody Allen, die bijna elk jaar een nieuwe film maakt. Vaak is de veelzijdige komiek en cineast uitgeteld verklaard, maar telkens weet hij zich weer te vernieuwen en zijn grote schare trouwe fans te verrassen. ‘De komedies van Woody Allen’ heet het zomerretrospectief in filminstituut Eye in Amsterdam.

Lees verder

Verlangen naar vrijheid. Recensie ‘De ochtenden’ van Sanneke van Hassel

Schrijfster Sanneke van Hassel heeft zich het afgelopen decennium geschaard onder de beste schrijvers van korte verhalen die ons land rijk is. Elke nieuwe bundel bevestigt het stilistisch talent van Van Hassel, wier vertellingen vaak zo alledaags en bedrieglijk eenvoudig lijken. Haar tienjarig schrijverschap wordt gevierd met de bloemlezing ‘De ochtenden’.

Lees verder

Het vel over haar ogen. Mira Feticu schreef roman over kunstroof van de eeuw

Het was de kunstroof van de eeuw: de ontvreemding van zeven schilderijen uit de Kunsthal, drie jaar geleden. De daders bleken vier Roemenen met de ballen verstand van kunst. De gestolen werken, met een waarde van enkele tientallen miljoenen euro’s, gingen in rook op – letterlijk. Schrijfster Mira Feticu, van origine Roemeense, wilde aanvankelijk niets weten van de misdaad van haar voormalige landgenoten, maar schreef er toch een roman over, waarin niet de daders maar de vriendin van de hoofdverdachte centraal staat. ‘Natascha sprong gewoon als personage voor mijn neus.’

Lees verder

Kunstenaar Marjolijn van den Assem: ‘Oost-Indische inkt onthoudt alles’.

Marjolijn van den Assem(1947), klein, levendig met een intense blik, is al 50 jaar beeldend kunstenaar. In haar werk is de filosoof en schrijver Friedrich Nietzsche belangrijk. Zijn baldadige tederheid werkt als een katapult om tot haar eigen autonome werk te komen. ‘Binnen mijn vermogen ga ik tot het uiterste in mijn werk’. In september 2015 wordt haar werk belicht in een grote tentoonstelling in Museum Gouda, met als titel ‘…as a stream grows older…’

Lees verder