Lenny Oosterwijk van Untitled zet deur open voor @poetry_nl: ‘Ik hou van toegankelijk werk, dat een caissière van de Albert Heijn net zo boeit als een professor van de universiteit.’

Als je Lenny Oosterwijk voor het eerst ziet, denk je niet: ha, een galeriehouder. Op de een of andere manier verwacht je daar een meer chique uitstraling bij. Maar de man die in 2011 in Rotterdam Noord Galerie Untitled oprichtte komt uit een andere hoek.

Lees verder

Margriet van der Linden (M) staat te trappelen

Het besluit van Matthijs van Nieuwkerk het na 13 seizoenen en ruim tweeduizend afleveringen De Wereld Draait Door wat rustiger aan te gaan doen, opende een deur voor presentatrice Margriet van der Linden. Zij mag de vrijgekomen maanden nu gaan opvullen met een eigen talkshow en begint daar vanavond mee. Eén ding staat volgens de makers als een paal boven water: kopiëren is geen optie. “Met Margriet, die gesprekken op haar eigen manier aanvliegt, voegen we smaak en kleur toe.”

Lees verder

René Ten Bos vertelt op SPOT-Live waarom we toneelspelen: ‘Op vier poten zien we er niet uit.’

“Ik heb laatst een dag gewerkt met gemeentebestuurders. Het ging over bureaucratie. Nou, als er iets gaat over bureaucratie, dan is dat wel het werk van Samuel Beckett. Ik heb daarom ook theatermensen uitgenodigd om dat wat ik vertelde te illustreren met Becketiaanse teksten.’ Filosoof René ten Bosch, momenteel Denker des Vaderlands, is een van de drie curatoren van het vernieuwde Congres Podiumkunsten, dat onder de naam SPOT Live dinsdag 15 mei in Leeuwarden wordt gehouden. Iets wat hij graag doet, zo vertelt hij: ‘Ik ben altijd heel erg in geweest voor het inzetten van kunst. Niet alleen bij de wetenschap, maar ook bij wat ik zelf doe.”

Lees verder

Duitse Anna Karenina in @hollandfestival als seventies discoshow: ‘We waren wel eens bang of we niet te ver gingen. Maar dan hadden we altijd de muziek nog.’

Duitsers en humor. Ik heb daar slechte ervaring mee. Zal grotendeels komen doordat ik de fijnere nuances van de taal niet meekrijg, zeker als die bedoeld is om te lachen. Dus het is niet dat het Duitse gevoel voor humor niet klopt. Sterker nog: soms kan er in het Duitse theater zomaar iets gebeuren waarom je moet lachen.

Lees verder