Spektakelopera in Parijs bestaat 350 jaar

De Parijse opera bestaat 350 jaar. Revoluties en een moordaanslag: dit icoon overleefde alles. Een spectaculair seizoen met een half geflopte Berlioz en een romantische nimf. Elite? Zelfs Russische Instagram-starlets kijken mee.

Lees verder

‘Ik had vooraf gedacht dat deze nacht zou eindigen met seks, en vond dat ik dat verdiende.’ Tom Stranger en Thordis Elva schreven samen een boek over verkrachting

Zijn hart sloeg over toen hij in 2005 een mail zag binnenkomen van zijn vroegere IJslandse vriendinnetje. De mail bracht een waarheid aan het licht die Tom Stranger jarenlang had geprobeerd weg te drukken: hij had zijn vriendin Thordis Elva verkracht. Hun even schokkende als moedige verhaal deelden Elva en Stranger in een TEDx-lezing en een gezamenlijk boek, 7200 seconden – de duur van de daad die hun beider levens voor altijd veranderde.

Lees verder

Kleine kunstenaars getoetst op ‘terugverdienvermogen’. Raad voor Cultuur wil een groot ‘revolving fund’ voor leningen aan de kunst.

De kunstwereld moet ondernemender. Dat vindt de VVD, dat vindt D66, dat vindt eigenlijk de hele Tweede Kamer. Maar hoe krijg je dat gecombineerd met de ‘intrinsieke waarde’ waar het volgens de laatste twee ministers van cultuur ook over moet gaan? De Raad voor Cultuur heeft nu, in antwoord op een vraag van minister Ingrid van Engelshoven uit maart vorig jaar, een oplossing gevonden. Naast een aantal andere regelingen die het belastingregime voor kunstenaars moeten verzachten, pleit de Raad voor een ‘revolving fund’. Dat is een fonds dat één keer geld kost, en daarna zichzelf bedruipt.

Lees verder

Waarom ik de volgende keer aardig zal zijn tegen een bedelaar.  (Wat Ilay den Boer al niet voor elkaar krijgt)

Omdat het recordmooi weer was wandelde ik zondag 17 februari 2019 van Amsterdam Centraal naar Theater Bellevue. Ik zou de voorstelling ‘En dus zal ik weer gaan.’ gaan zien, van Ilay den Boer, iemand die ik vroeger intensief volgde, maar sinds ik geen betaald meningverkoper meer ben, uit het oog was verloren. De titel van de voorstelling beschouwde ik als een oproep tot een goed voornemen. Daarom was ik weer gegaan.

Lees verder