Beethoven en Bach brachten de ware muziek. Karl-Heinz Stockhausen de toekomst. De rest, van Beatles tot hoempa, was “jazz”, commercieel kapitalistisch en dus verderfelijk. Heel in het kort is dit waarvan we Theodor Adorno zouden moeten kennen. Paul R. Kooij speelt nu deze kunstfilosofische scherprechter in een voorstelling van Mirjam Koen. Net nu de mede op zijn denken gebaseerde scheiding tussen hoge en lage kunst in het subsidiestelsel door onze eigen Raad voor Cultuur naar de prullenbak is verwezen.
Lees verderOpinie
Stop met slachtoffertje spelen, beste Job, Kevin en Harvey
Job Gosschalk is gevallen. Na Kevin Spacey, na Harvey Weinstein. Bij Spacey had ik het eerst nog niet willen geloven. Zo’n vriendelijk gezicht heeft die man – heel anders dan die boevenkop van Weinstein. Maar als de verhalen blijven komen, kun je niet langer ongelovig blijven.
Lees verderEx-directeur Centrale Bank: Stil zitten!
Als je geschoren wordt, moet je stil zitten. Het is een Nederlands gezegde dat al eeuwen lang opgeld doet. Ik weet het nu en ik vermoed dat Emsley Tromp het inmiddels ook weet. Er zijn nu eenmaal periodes in je bestaan dat je wordt afgerekend op je daden in het verleden. Terecht of onterecht, dat doet er niet toe. Soms neemt het leven namelijk een loopje met je. Dan word je geslachtofferd omdat het ‘even moet’. Omdat het goed uit komt. Of omdat je even op je plaats gezet moet worden.
Lees verderLynott, Charrière en Maradona
Daar zit ik dan. Dinsdagmorgen kwart voor tien. Niks te doen. En dan slaat de nostalgie toe. Ik ken het. Been there many times. En wat gebeurt er dan? Dan komt Phil Lynott om de hoek kijken.
Lees verderWaarom ik de medaille-megalomanie van NOC*NSF een beetje griezelig vind
De voortdurende koppeling van topsport aan volksgezondheid en leefstijl zorgt voor een bedenkelijk collectivistisch sfeertje.
Lees verderWaarom het logisch is dat Witte de With een andere naam krijgt
Goede timing blijft altijd lastig. Net nu de middenstand klaar staat voor het Sinterklaasseizoen maakt de Raad van Toezicht van Kunstencentrum Witte de With bekend dat de naam gaat veranderen. Die naam kwam ter discussie te staan in de golf van publieke opwinding over appropriatie, unionistische beelden en genoegdoening voor het slavernijverleden van Nederland. In eerste instantie leek het te gaan om het woord “Wit” dat in tweevoud in de naam voorkomt, maar dat is dus niet zo.
Lees verder