Fuocoammare: een humane film over Lampedusa die iedereen moet zien

Fuocoammare dat vuur in de zee betekent, is een film over het immense vluchtelingen probleem in Lampedusa. Tienduizenden vluchtelingen voornamelijk uit Afrika en Syrië wagen hun leven in gammele bootjes, op zoek naar een menswaardig bestaan. De film gemaakt door de Italiaan Gianfranco Rosi won zeer terecht een Gouden Beer voor Beste Film in het filmfestival in Berlijn. Iedereen die een idee zou willen krijgen van hoe het vluchtelingen probleem er echt uit ziet, zou deze film moeten zien.

Lees verder

Aluin leerde het vak in de kroeg, de beste plek voor elk theatertalent

Theatergroep Aluin bestaat 25 jaar. Het gezelschap, ontstaan op de Utrechtse acteursopleiding, vierde dit op de plek waar het allemaal begon: het Utrechtse Theatercafé De Bastaard. Zondag 23 oktober hernamen ze hun eerste voorstelling ooit, een toneelstuk getiteld ‘Het’, gebaseerd op de novelle Het beest in de jungle van Henry James. Over een man die denkt dat hij voorbestemd is voor iets groots en een vrouw die een vaag vermoeden heeft wat dat zou kunnen zijn. Het weerzien was hartverwarmend.

Lees verder

Herta Müller: ‘Ik vind kleine dingen mooi’

Deze week verscheen de autobiografie van Nobelprijswinnares Herta Müller. Enkele jaren geleden had A Quattro Mani een exclusief interview met de Roemeense schrijfster, toen haar eerste bundel van poëziecollages verscheen, De rokkenjager en diens bijdehante tante. We spraken haar bij haar thuis in Berlijn, ze liet zien hoe haar poëziecollages tot stand komen, en het maken van een foto bracht haar – maar ook ons – het kippenvel op de armen. Het was een van de indringenste ontmoetingen met een schrijver die we ooit meemaakten. Ter gelegenheid van het verschijnen van de autobiografie van een van de grootste schrijvers van Europa, een herpublicatie van dit interview.

Lees verder

Expositie Celluloid: projectoren zelf interessanter dan het geprojecteerde

In Filminstituut Eye is ‘Celluloid’ te zien. Een expositie met allerlei filminstallaties op celluloid in plaats van digitale video. Dit is de eerste tentoonstelling in het prachtige filmmuseum, waar ik niet enthousiast van terugkwam. Vrijblijvend en saai werk met enkele lichtpuntjes. ‘Celluloid’ beoogt de magie van filmstrook, lens, licht en geluid tastbaar te maken, maar slaagt daar mijns inziens geenszins in.

Lees verder

Onze acteurs zijn opgebrand, het publiek is de weg kwijt. Red het theater!

Dit stuk gaat me heel veel vrienden kosten, maar het moet er even uit. Het gaat namelijk slecht met de toneelsector. En ik zie steeds beter waar dat aan ligt. En dat is nu eens niet Halbe Zijlstra. Of de VVD, of de bevolking, of Nederland in het algemeen, dan wel de tijdgeest. En het ligt ook niet aan Netflix of voetbal, en ook niet aan Geert Wilders of Joost Niemöller, hoe graag ik ook zou willen dat zij de schuld van alles zijn. Het ligt, vrienden en soon to be ex-vrienden, aan de toneelsector zelf. Jullie hebben de afgelopen decennia keihard je best gedaan de boel naar zijn gallemiezen te helpen, en het is gelukt. Gefeliciteerd.

Lees verder