Een vergeten vrouw in de Nederlandse luchtvaarthistorie

Slechts een stoffige ordner, opgeborgen in het Aviodrome, herinnert nog aan haar droevig lot: Beatrix de Rijk was een vrouw die het leven roekeloos beheerde. Zij had in 1911 in Reims op een Henriot ééndekker leren vliegen en was daarmee Neerlands eerste aviatrice. Zij overleefde het gevaarvolle kindertijdperk van de luchtvaart, maar na haar ene heldendaad, waarmee zij aanvankelijk wereldwijde faam verwierf, restte enkel narigheid.

Lees verder

Regelzucht en andere beoordeling donkere zonen zijn ergerlijk

A/B KVB TOKKO/PARADISO – Onno en David Wilner varen op het koppelverband Tokko/Paradiso. De familie vaart sinds drie jaar op dit schip en 2,5 jaar daarvan als koppelverband. Een koppelverband is een binnenvaartschip met een bak ervoor. Daarvoor voeren ze op het koppelverband Mi Anna en Mi Vera. Met name Onno kan zich behoorlijk ergeren aan de Nederlandse regelzucht en de manier waarop handhavers tegen zijn gekleurde zonen aankijken. David en zijn andere zoon Jones gaan daar rustiger mee om. ‘Zij weten niet beter dan dat er zo tegen ze wordt gedaan, maar als vader steekt het me wel’, zegt Onno daarover.

Lees verder

Twee Vlamingen redden vrachtscheepje van de ondergang

ZELZATE – Op de helling van de scheepswerf van Maarten Carron in Zelzate ligt sinds kort een bijzondere spits: de Arylo. Het gaat om een opvallend schip dat is gebouwd in Boom in 1899. De Vlamingen Jan Verfaillie en Filip Vermeulen vonden de Arylo in verkommerde staat in Gent en besloten haar nieuw leven in te blazen.

Lees verder

Stremmingen Wesel Datteln Kanaal kosten ton omzet per jaar

DUISBURG – De niet te plannen stremmingen op het Wesel Datteln Kanaal (WDK) kosten de individuele binnenvaartschipper bedragen van EUR 15000 (1500- tonner) tot EUR 100.000 (koppelverband) omzet per jaar bij schepen die daar min of meer vast naartoe varen, blijkt bij navraag bij binnenvaartondernemers. Gemiddeld geeft iedereen aan om per reis in die richting een halve vaardag extra te calculeren. Dat is tijd die ergens terug verdiend moet worden of aan andere zaken besteed had kunnen zijn. Volgens Klaus Faenrich van het Wasserstrassen- und Schifffahrtsamt (WSA) Duisburg Neiderich ligt de grootste oorzaak in de aanbestedingsprocedure. Hierdoor duurt een stremming veel langer dan zou moeten.

Lees verder