Visserij duurzamer na eerste jaar experimentele viskotter MDV-1?

HARLINGEN – Sinds de eerste planvorming – inmiddels al een aantal jaren geleden – is over de Immanuel MDV-1, het pilotschip van stichting Masterplan Duurzame Visserij al veel gezegd en geschreven. Het ging het bouwconsortium om de transitie naar duurzamer, innovatiever en economischer vissen. De urgentie van deze transitie leek af te nemen naarmate de brandstofkosten daalden en de visprijzen stegen. Echter, de huidige vissersvloot nadert het einde van de afschrijvingstermijn, de Engelsen willen een Brexit, vanaf 2019 moet alle bijvangst aangeland worden en het aantal visgebieden neemt af. Biedt de MDV-1 een oplossing voor al deze bedreigingen? Het wordt er voor de vissers niet makkelijker op.

Lees verder

‘Ajax moet ook zakelijk voorop lopen’

Voetbalclub Ajax is het afgelopen jaar bestuurlijk flink opgeschud. Ook het clubbestuur werd stevig vernieuwd, met voormalig keeper en later marketingdirecteur Edwin van der Sar als nieuwe CEO. In het betaald voetbal is geld verdienen cruciaal, dus ligt er veel verantwoordelijkheid op de schouders van de nieuwe commercieel directeur: Menno Geelen. Juist op het zakelijk vlak presteert Ajax beter dan de grootste concurrenten op het veld, PSV en Feyenoord. Hoe slaagt de Amsterdamse club daar in? ‘Commercieel beleid in voetbal vraagt om creativiteit en lef.’

Lees verder