Jeen van den Berg won naast de Elfstedentocht van 1954 nog zo’n duizend schaatswedstrijden van 500 meter tot 200 kilometer.
Lees verderCollectie
Alle artikelen van alle Reporters Online-journalisten
De Burka Basics van Peter de Wit
Cartoontekenaar Peter de Wit werd bekend met zijn strips over Sigmund, de cynische psychiater. Maar ook de Burka Babes met hun onvermijdelijke Dirk-tas en actuele, snedige bespiegelingen op de multiculturele samenleving zijn inmiddels niet meer weg te denken. Exclusieve voorpublicatie uit de nieuwe bundel ‘Burka Basics’.
Lees verderNieuwe Mr. Euro is fletse technocraat
Den Haag moet straks zijn begroting aan een Letse technocraat voorleggen. Valdis Dombrovskis wordt de nieuwe begrotingscommissaris in de Europese Commissie.
Lees verderVergeetrecht splijt de geesten
Zelfs het presenterende duo advocaten van Bird & Bird stond tijdens hun eigen mediaseminar lijnrecht tegenover elkaar met de interpretatie van het Europese vonnis jegens Google. Het recht om te weten tegenover het recht om te worden vergeten.
Lees verder65 jaar na zijn debuut keert Kick Wilstra terug op het voetbalveld
De avonturen van Kick Wilstra worden opnieuw uitgegeven. De wondermidvoor speelde in de tijd dat voetballers nog tijd hadden om boeven te vangen.
Lees verderHaalt KLM de 100 wel? Zeven tips voor Eurlings/Elbers
De crux van dit alles is te vatten onder het woord (mis)communicatie met het personeel en andere belanghebbenden. De Air France KLM holding regeert bij monde van zijn Air France CEO Alexandre de Juniac ‘top-down’ met zijn personeel, zo lijkt het. Dit betekent, dat hij hevige reacties kan verwachten zijn troetelkinderen, de Air France piloten. Zoals overal bij airlines genieten piloten een bijna goddelijke status. De oppermachtige Franse pilotenvakbond reageerde op 11 september na aankondiging van het nieuwe bezuinigingsplan ‘Perform 2020’ furieus op de in hun ogen rigoureuze maatregel om onrendabele Europese vliegroutes van Air France (en KLM) over te hevelen naar Transavia Europe/France.
De vrees, dat hierdoor banen onder piloten en cabinepersoneel op de tocht komen te staan, is groot. Volgens VNV-voorzitter Steven Verhagen staakten de Air France piloten om werkbehoud en niet of minder om het behoud van hun riante salaris en bonussen. Niettemin heeft De Juniac na het staken van deze lange werkonderbrekingen gezegd gewoon zijn plannen voor een eigen prijsvechter door te zetten, zij het in andere – nog onbekende – vorm. Waarschijnlijk komt er een onafhankelijke prijsvechter die niet is gebonden aan de door de Franse vakbonden fel bevochten privileges. Maar het kan ook een bestaande prijsvechter overnemen, zoals bijvoorbeeld Wizzair.
Ondertussen is de KLM-achterban op Schiphol en in Amstelveen aardig ongerust geworden over deze turbulente gebeurtenissen. Ook hier hebben de vakbonden alvast hun hakken in het zand gezet aan de vooravond van de komende cao-onderhandelingen. Zij zijn bang slachtoffer te worden van het spilzieke Air France.
Tips voor Eurlings
Tip 1: Luister goed naar je eigen personeel. Zijn voorganger en huidig vicevoorzitter van Air France KLM Peter Hartman was hier een meester in. Hij voerde drastische bezuinigingsmaatregelen door, terwijl hij zijn personeel attent op de hoogte hield. Zo voorkwam hij menigmaal onrust onder de KLM-blauwe gelederen. Eurlings heeft wellicht een andere stijl van leidinggeven, maar schittert vooral door afwezigheid.
Tip 2: Wees te allen tijde bereikbaar voor je menselijk kapitaal, hoe dan ook. Dan kan ook via elektronische diensten als personeelsorgaan De Wolkenridder, KLM-intranet, etc. hoe beter je communiceert, hoe minder beroering er ontstaat bij drastische ingrepen.
Tip 3: Neem de geluiden van de ondernemingsraad en vakbonden ter harte. Ook al neem je een andere beslissing, je hebt ze gehoord en laat dit duidelijk blijken in de media.
Tip 4: Doe zelf verslag van de ontwikkelingen bij de holding in Parijs. Niet enkel lovende woorden, maar ook kritische kanttekeningen.
Tip 5: Sta de pers altijd ordentelijk te woord. Vaak worden luchtvaartjournalisten van gerenommeerde media mondjesmaat toegelaten tot de CEO, ook als het in zijn belang is.
Tip 6: Bouw de alliantie tussen AF-KLM met golf-airline Etihad uit Abu Dhabi verder uit. De dreiging van deze airline, niet gehinderd door wetgeving rond staatssteun, is ook groot voor het middellange afstandsverkeer.
Tip 7: Zorg dat het gebrek aan vertrouwen voor topman De Juniac niet afstraalt op jezelf en KLM. Eurlings kan wel zeggen, dat KLM steeds blauwer wordt (van de plekken?), maar dit kan op meer manieren worden uitgelegd. Air France dreigt zo steeds roder (van woede?) te worden.
Hopelijk kan KLM dan toch over vijf jaar in 2019 zijn eeuwfeest gaan vieren, samen met Transavia en/of het nu 81-jarige Air France.