Dramatische toename vrijwilligerswerk in theaters en concertzalen.

Een van de hoogtepunten van het jaar is altijd de presentatie van ‘de cijfers’ door de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD). Die zijn namelijk onverminderd positief. Al jaren. En dus is het al jaren een uitdaging om uit te zoeken waarom die positieve cijfers zo lastig te rijmen zijn met het beeld van de werkelijkheid. Dat helemaal niet zo positief is. Het vermoeden begint hier zelfs te groeien dat de club bewust juicht, om de werkelijkheidsduiding door de pers te kunnen afdoen als zuurpuimerij.

Lees verder

Rufus Norris maakt theater van Brexit: ‘Theaters zijn de echokamer van de linkse bubble.’

De wind waait er harder dan elders. Het licht is er grijzer dan verderop. De Londense zuidoever, jarenlang ‘de andere kant’ van de chique binnenstad van de Engelse hoofdstad is in de vorige eeuw onderwerp geweest van diverse vernieuwingsgolven. Het begon met de bouw van concertgebouw ‘Southbank Centre’ en het mega-theater van The National Theatre, en werd rond de millenniumwisseling gevolgd door de nostalgisch herbouwde Globe van Shakespeare en het postindustriële wonder van de Tate Modern.

Lees verder

‘Mijn boeken zijn geschreven voor warmbloedige heteroseksuelen’

De op-één-na populairste 007 is dood. Roger Moore maakte van James Bond een beminnelijke schuinsmarcheerder, een eeuwig ironische, door-en-door Britse allemansvriend in een op maat gesneden smoking. De schepper van Bond was een stuk minder beminnelijk. Ian Fleming minachtte vrouwen, romantiseerde het koloniale verleden en blonk nergens in uit.

Lees verder

Wie kent de schrijfster Clare Lennart nog?

Wie kent Clare Lennart nog? In de jaren zestig en zeventig was ze een populaire auteur. Toch is haar veelzijdig oeuvre (jeugdboeken, romans, non-fictie, vertalingen) onderbelicht gebleven, en daarmee ook haar fascinerende persoonlijkheid. Petra Teunissen schreef een biografie, die in juni 2017 verschijnt.

Lees verder